Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 30 december 2021

Oktober 1935 (3); op hun mooie sieter

De brief van het vorige blog bevat ook nog wat berichten aan Katy.
'Zoo Catoosje, heb je je gemoed eens gelucht tegen de penningmeesteres. Fijn. Daar kan ze van gelust hebben, want je had al zoo het een en ander opgekropt in de afgeloopen maanden. Flink zoo. Geef het tuig op hun mooie sieter. Die weet nu in het vervolg waarOM ze zoo'n smoel tegen je trekt.'
En we komen nog meer te weten over Teetjest.
'De bloemrijke symboliek waarin Katy de komst eener aambei aankondigt is een ideeler zaak waardig. Maar goed was ie. Nou m'n lieve kind al is er een menschelijk neiging in iedereen die zegt: zoo, nou kan je 't eens voelen wat dat voor een ellende is, dan zegt toch m'n vaderlijk hart: ik hoop dat je er heel gauw van af bent. Ik heb er in Mei het 25-jarig bestaan van gevierd.'
Helaas heb ik geen idee wie mevrouw Tilleman is en ook de overleden Ekke kan ik op internet niet achterhalen, maar de omschrijving is te intrigerend om niet op te nemen. 

Een paar dagen later schrijft Pieter een brief aan de Colgate-Palmolive Handelmy. n.v. in Amsterdam.
'Mijne Heeren,
Hierbij aangehecht heb ik het genoegen U mijn argument betreffende Uw voortreffelijke zeep te doen toekomen. Ik ben een van Uw oudste klanten, dus weet waar ik het over heb.
Teneinde Uw prozaisch werk te helpen veraangenamen doe ik U onderstaand nog een poetisch toegiftje toekomen in den vorm van een Limerick:-
"Een dame niet jong meer - m.l.-
Kreeg last van een rimpelig vel.
Zij zeide "Wat nood,
Palmolive is groot!"
....Nu lijkt zij haar dochtertje wel."
U een succesvolle campagne toewenschend, verblijf ik, Hoogachtend,'
En nu krijgen we een paar dagen later een brief die wel duidelijk maakt hoe de verhouding met zoon Adolf inmiddels is. 
Deze A. Deys krijgt 'care Messrs. Benson's Advertising Agency, Kingway House, LONDON' een brief die er niet om liegt:

Daar word ik toch wel even stil van!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...