Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zondag 12 december 2021

Januari 1935 (1); Het voorportaal

Op 6 januari begint de reclameman zijn brief als volgt:
'Een waterig winterzonnetje wuift welkome warmte door wazige wolken; sierlijke meeuwen vliegen onverdroten langs mijn raam, pianissimo mumelt mijn radio symphonische klanken uit het Amsterdamsche Concertgebouw, mijn ontsproten bloembollen verheffen hun slanke stelen en welriekende hoofden in het zonbeschene achtervertrek en zelfs de straat suggereert door haar stilte de rust van den Zondag.'
Er zitten nog geen 2 weken tussen deze en de vorige brief, maar er is ondertussen vanalles gebeurd.
'We hebben de Uiver in gedachten vergezeld op haar tweeden triomftocht naar Indië - we zijn met de Snip mee gevlogen over wijde oceanen - ontzet en verslagen hebben wij verwijld in de onherbergzame vlakte bij Bagdad - de K XVIII hebben we nageoogd - we zijn over de denkbeeldige grens gestapt die de momenten der eeuwigheid in jaren onderverdeelt - we hebben stemmen van koningen en ministers in onze huiskamer hooren trillen met boodschappen van goeden wille en van hoop - als gedenkdag is ook de 3de Januari alweer voorbijgeschoven - en zoo staan we dan in het voorportaal van 1935.'*
Voor dit jaar verwacht Pieter meer downs dan ups. 
'De internationale situatie is door het bezoek van Laval aan Rome gelukkig opgeklaard; de Saarkwestie heet nog in de balans te zweven, maar wordt natuurlijk een glorieuze terugkeer naar das liebe Vaterland, waardoor de wijze mogendheden Hitler natuurlijk een geweldige reclame in zijn eigen land zullen bezorgen. 
Het is op het ogenblik verontrustend stil in Duitschland. Hoe ze zich daar uit hun geldgebrek en uit hun gebrek aan grondstoffen zullen redden en vrindjes zullen blijven met de bevolking.......? Onze schildersknecht heeft het ver gebracht, maar of hij zich op de eeunzame hoogte van den dictator zal kunnen handhaven staat erg te bezien. Er zijn zelfs geen nieuwe moppen over hem in omloop.'**

* Op 20 december 1934 vertrok de Uiver op een speciale kerstvlucht naar Indië met 350 kilogram post aan boord. De gezagvoerder wilde vervolgens niet doorvliegen vanuit Caïro, omdat het weer zo slecht was, maar hij werd toch gedwongen te vertrekken; de KLM dreigde met ontslag. Er zou vervolgens naar Bagdad worden gevlogen, maar onderweg verongelukte het beroemde vliegtuig in de Syrische woestijn. Alle inzittende kwamen daarbij om het leven. De post werd geborgen en het meest kon worden doorgezonden. 
Op 9 december '34 vertrok de PH-AIS Snip van de KLM voor de eerste trans-Atlantische vlucht, uitgerust met extra tanks en sterke motoren. De marine had halverwege de route de K XVIII gestationeerd en de KNSM had ter assistentie van de navigatie extra schepen ingezet. Na 17 uur landde de Snip in Paramaribo, waarna 'ie doorvloog naar Curaçao. De 12.200 kilometers werden in 54 uur en 27 minuten afgelegd.
Wat voor gedenkdag de 3de januari was, weet ik niet en kan ik niet vinden.

** Pierre Laval (1883-1945) was een Frans politicus die met de portefeuille van Buitenlandse Zaken naar Rome ging om met Mussolini het franco-Italië akkoord te tekenen dat diverse grensafspraken behelsde. Frankrijk hoopte zo op steun van Italë tegen de Duitse aggressie. Het akkoord zou uiteindelijk door Italië niet worden goedgekeurd. In de oorlog ging de steun van Laval naar het Vichy-regime en collaboreerde hij met de Duitsers. Hiervoor zou hij in 1945 worden gefusilleerd. 
Na de Eerste Wereldoorlog kreeg Frankrijk van de Volkenbond (de voorganger van de Verenigde Naties) als compensatie voor alle geleden schade de rechten over de steenkolenmijnen in Saarland (grenzend aan Luxemburg en Frankrijk). Deze afspraak werd voor 15 jaar vastgesteld, waarna er een referendum werd gehouden om te bepalen of het gebied aan Frankrijk of aan Duitsland zou gaan toebehoren. Dit referendum werd gehouden op 13 januari. Negentig procent van de stemmen zou naar Duitsland gaan. Dit was een triomf voor Hitler en zou hem sterker in het zadel hijsen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...