Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 23 december 2021

September 1935 (1); schuimende witgroene koppen



In eerdere blogs ben ik vergeten een foto te plaatsten van Els' bezoek aan haar familie in Batavia. Hier staat zij op de foto met haar zoontje Henk en haar broer, Tonnie.

Helaas ontbreekt bij de brief begin september het artikel dat Pieter aan zijn familie doorstuurt, omdat het geplaatst zal worden in de NRC. Het is geschreven naar aanleiding van het bericht dat de Duitse regering heeft besloten de hele vrijmetselarij in de ban te doen en het feit dat in Nederland ook de NSB aan het mieren is over deze broederschap. Pieter heeft wat opgezocht en wil schrijven 
'uitzettende op kalme onbevooroordeelde wijze wat de V.M. eigenlijk is. Ik ben direkt aan 't schrijven getogen, wat me met het naslaan van eenige referenties omtrent namen en jaartallen eenige avonden in beslag nam, en had de satidfaksje dat het stuk, zij het dan met eenige besnoeiingen, deze week in de N.R.C. is opgenomen. Daarmee hoop ik mijn steenkolen voor den naderenden winter te hebben verdiend.'
Natuurlijk maakt Pieter, naast die kolen, nog de nodige kosten. Hij somt ze zelf op.
'Krant 6.15; Postbus 3.75 en die wil ik om verschillende redenen toch aanhouden en 't is maar eens in de 3 maanden; Belasting afbetaling 5.- Trip Den Haag 3.- En dan een soort noodzaak-luxe was een flesch Urodonal 5.25.* Daar had ik met mijn rheumatiekerigen aanleg al lang aan moeten beginnen, maar het kon er nooit af. En nu kon ik dan toch Gottsei-Dank mijn stijverige knieen eens van uric-acid ontlasten. Ik ben nu een dag of 12 met die kuur bezig en moet zeggen dat ie me goed bevalt. Ook ben ik bezig wat ik aan te veel buik kreeg weg te werken, door weiniger te eten, geen aardappelen, witte brood, zoetigheden, geen melk enz. wat dus ook precies in het kader van mijn beurs past, zoodat ik nu misschien langzamerhand een nieuw pak bijelkaar kan dieeteeren. Alleen heeft de pest-Mussolini de citroenen weer duurder laten worden. Die kostten altijd 3 en nu 5 cent p.st.'
 
Na de hoosbui met donderklap aan het begin van de maand, is het ook later nog vrij vochtig.
'Zoo af en toe pijpesteelt het hemelwater met Hectoliters omlaag. Orkaanachtige winden waaien, rukken duizende bladeren af, die elkaar in razenden wedloop nazitten, om jammerlijk hun groene leven te eindigen in de Veerhaven of de Maas. Dikke takken liggen afgerukt ten strate, zelfs zijn er jonge bomen omgewaaid. De rivier ziet er echt venijnig uit. Schuimende witgroene koppen spatten in parelend stof uiteen tegen de boegjes van sleepbootjes en trekschuiten. Het menschdom dat hier voorbij komt loopt met het hoofd teruggetrokken tusschen de schouders en opgezette kragen. De enkele vrouw die zich in dit weer nog op de fiets waagt weet niet hoe ze haar rokken in toom moet houden om als directoire-bedekking te blijven dienen - en zoo hebben jullie hierdoor dan een beeld van de snel in werking tredenden herfst.'**
Wat de wereldpolitiek betreft, ook even een schets:
'En zooals de natuur is, is ook de politieke atmosfeer. Altijd is er iets om de wereld bezig te houden. Een week lang heeft Europa meegeleefd in het droevige ongeluk dat België heeft getroffen door de dood van koningin Astrid, de elkaar snel opvolgende vliegongelukken zijn alweer vergeten, we hebben den burgemeester van Albury op bezoek gehad, en nu houdt Mussolini ons in steeds stijgende spanning bezig met zijn Abessijnsche veroveringstocht.*** 
De aandacht is daardoor alweer een beetje afgeleid van de jodenvervolging en andere gekke sprongen van de Nazi's.'


*Urodonal is methenamine, heeft een antibacteriële werking op de urinewegen en claimt nog 'hoopies' andere voordelen.

** Het Rotterdamsch Nieuwsblad doet op 18 septemeber verslag van de storm die de hele Europese westkust treft. Diverse schepen komen in nood, bij windstoten van 100 mijl per uur. Er worden niet minder dan 90.000 telegraaf- en telefoonpalen geveld en er zijn vijf dodelijke slachtoffers.

*** Astrid Sophia Lovisa Thyra (1905-1935) kwam uit Zweden. Toen zij bij aankomst in Antwerpen haar verloofde (prins Leopold) spontaan om de hals vloog, sloot heel België haar in het hart.
Na de dood van Leopolds vader, koning Albert, werd Astrid in 1934 koningin. Toen het koningspaar incognito in Zwitserland was en Astrid haar man, die achter het stuur zat, iets aanwees, schoot de auto van de weg en vloog tegen een perenboom. Door zwaar hersenletsel overleed Astrid direct en mogelijk daarmee ook haar vierde (ongeboren) kind. In Küssnacht am Rigi, waar het ongeluk gebeurde liet Leopold een kapel bouwen in haar herinnering.


De burgemeester van het Australische Albury (Waugh) was met zijn vrouw in Rotterdam op bezoek 'on a mission of good will'. Zij werden op de Coolsingel net zo hartelijk door velen toegejuicht als de bemanning van De Uiver destijds. Ze lunchten bij de zeil - en roeivereniging De Maas, voordat ze weer vertrokken. Zie hier een filmpje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...