Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 7 december 2021

December 1934 (3); hommetjes en kuitjes

Er wordt nog even wat verder over diverse talen geschreven. De Turkse dictator heeft het 'imitatie-shorthand-gekriebel; afgeschaft en vervangen voor het latijnse schrift.'* Zelf gaat Pieters voorkeur uit naar het Chinees waarvan de 'ideografieën' tenminste iets betekenen. 
'Er is logica in hun vorm, zoowel in de 'oorspronkelijken' als in de combinaties. Niet de uitspraak. Dat is om de dood op je lijf te krijgen - 7 à 9 verschillende zangwijsjes op één woord is me te veel. Ook de hieroglyphen vind ik aantrekkelijk. Dat zijn vroeger waarschijnlijk ideografieën geweest. Maar aan het Hieratisch en Demotisch om niet te spreken van het Koptische gewriemel heb ik eenige broers dood.'

Frits heeft een conflict met een man die waarschijnlijk zijn superieur is.
'Wat de ongemanierdheid van Van der Meulen betreft bewonder ik je zelfbeheersing [...]** Denk nu niet dat deze gebeurtenis aan je Controleurspositie ligt. Als die man naderhand Resident mocht worden dan behandelt hij je, door gebrek aan manieren, precies hetzelfde wanneer jullie in een Asst. Residentelijk paleis wonen. En wordt hij Gouverneur dan flikt hij precies hetzelfde aan een Resident. Ik wil hiermee maar zeggen dat wanneer je eenmaal weet dat de onbeschoftheid geen opzet maar stommiteit is, dat het dan veel gemakkelijker te slikken valt Inmiddels kan ik me jullie vulkanische stemming heel goed indenken.'
Pieter verheugt zich intussen op een aanstaand bezoek van Katy.
'Een extra matras zal naar beneden worden gehaald en dan op twee matrassen in een verwarmde kamer zal de Teetjest geen kou lijden.' Voor de gelegenheid heeft Pieter hommetjes en kuitjes gebakken.
'Ik zou dat schaaltje wel zoo naar Indië willen sturen. 't Ziet er fijn uit, maar 't is een heidensch werk. 't Spat als de pesch. Enfin, met raam open en keukendeur dicht heb ik de baklucht uit huis gehouden.'
Dan volgt er een inkijkje in de omngang met de buren. Pieter schrijft over diens benedenburen, die burgerlijk, maar vriendelijk zijn. 'Hij is klerk bij een bank en schijnt zijn voornaamste verdienste te zijn dat hij een bizonder mooie hand schrijft, zooals ik mocht ontdekken.' 
Omdat de beste mensen ervoor zorgen dat Pieters flesje melk en de krant goed aankomen, heeft hij Sinterklaas aangegrepen om ze hiervoor te bedanken. Hij heeft twee chocoladeletters voor ze gekocht '('F.B.- men heet F. Burgmans)' en een gedichtje geschreven:
'De melk - en de krant - wordt getooverd naar boven;
Sint Nicolaas kan dat niet anders dan loven;
Hij is daarvoor dankbaar, ja, méér dan tevreden,
Dies stuurt hij nu ook F.B. naar beneden.'
Als tegenprestatie ligt er, als Pieter van zijn avond bij de Chamers terugkomt, een boterletter D. op de paraplubak. 

* Pieter heeft het hier over Mustafa Kemal (1881- 1938) die in 1934 de eretitel Atatürk (vader van de Turken) zou krijgen. Hij was de eerste president van de Republiek Turkije, schafte in 1928 het Arabisch schrift af en voerde in 1934 het vrouwenkiesrecht in. Hij streed voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen en liet de Koran in het Turks vertalen. Hiermee was hij echt vooruitstrevend, maar hij onderdrukte tijdens zijn regeringsperiode ook etnische minderheden. 

** Op internet vind ik een Ph. J. van der Meulen die van 10 juni 1933 tot 26 september 1936 resident van Djambi was. Daarvoor was hij (van 27 november tot 2 mei 1931) assistent-resident van Tanah Datar. Maar er is  ook nog een D. van der Meulen in het spel, die is eerst (in 1932) assistent-resident van Pajakoemboeh.  Vervolgens vertrekt hij, ook als als assistent-resident uit Limapoeloeh Kota en daar is Bankinang een onderafdeling van. 
En...nog meer:
De eerder genoemde irrigatie-werken zijn die van Bandar Oewaij. Het betrof de indamming van een meer met diverse sluizen en kanalen, naar tekeningen van Frits. Dit werk werd uiteindelijk uitgevoerd door J. Lange, die hiervoor een oorkonde ontving op 11 maart 1935. Deze oorkonde is ondertekend door onder anderen Frits, Els, Johan Fabricius (en mogelijk diens vrouw) en als eerste een D. v.d. [onduidelijk]. Zou dit Van der Meulen zijn?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...