Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 17 december 2021

April 1935; na een lange stilte

Na de brief die op 30 januari wordt afgesloten, valt er een gat van twee maanden. Er zijn wel foto's van Henk van deze tussenliggende periode (de oranje badjas is van neef Teun geweest en de nieuwe overall is een cadeau van PaMa).*
Dan is er een handgeschreven brief van Frits, gedateerd op 5 april. Er staat 'Extra' boven en na de aanhef 'Lieve Vader' volgt:
'Een extra velletje om even een ander extra velletje toe te lichten.' 
Dat andere velletje is een postwissel ter waarde van vijfentwintig gulden. 
'Ik hoop dat je deze maandelijksche zendinkjes (want er komen er meer) zult willen aanvaarden in den geest waarin ze gegeven zijn. Wij zijn deze maand uit de korting gekomen en hebben something to spare ("om te spare"). Weliswaar is het niet genoeg om van te leven, verre van dat, maar misschien kan het je in andere opzichten van nut zijn. Het schrijven van deze brief gaat me erg slecht af, want ik ben maar zoo bang dat je het niet in de juiste zin zult opvatten. We hadden al lang het plan maandelijksch iets te sturen en hebben het altijd uitgesteld, ook al omdat het meestal op was eer je eraan dacht. We kregen toen f 200,- in handen. Nu hebben we al een tijdje geen brief gekregen en je laatste brieven hadden soms een tot nu toe onbekende sombere noot. Vandaar de doorgehakte knoop. Ik realiseer me volkomen dat het maar een verdomd schijntje is voor Holland. Een Inlander leeft er royaal van, maar die betaalt f 1,- of f 1,50 huishuur als het niet z'n eigen huis is, en die eet voor een kwartje per dag met z'n vrouw. Heeft bovendien geen kleeren en brandstof noodig. Ik kan nog lang of kort schrijven, het verandert niets aan de bedoeling. Ik hoop dat je het als teeken van goodwill wilt aanvaarden en dat het je van nut zal kunnen zijn. Dè, een stevige filiale hand van Frits.'
Vijf dagen later zal Pieter deze brief nog niet hebben ontvangen, maar er is dan wel weer post van hem (in mijn 'archief' dan). Het is een kort epistal van slechts een velletje en de helft bestaat uit een mop, maar begint dan ook met 'Te schrijven heb ik eigenlijk niets, want er gebeurd niets van persoonlijk interesse en over de rest kunnen jullie de dagbladen lezen.'

Katy heeft geschreven, dus reageert Pieter.
'Ik ben benieuwd hoe de behandeling van dien oogenkijker op je zal werken. Heb je hem nu al eens gevraagd naar het gebruik van die poep-kruiden? Want ik herzeg voor de zooveelste maal: jouw hoofd kwaal is dat je moet S....... en zulks geregeld.' 
Ik neem aan dat hij hier 'schijten' bedoelt.
De familie Deys zit de volgende maand wel erg gespreid.  Els zit dan 'eenige honderden mijlen meer naar het Oosten.' Dit is waarschijnlijk een reis, via Padang, naar Java, waar Els en Henkje op bezoek gaan bij Els' broer Tonnie, diens vrouw Annie en hun zoon Teun. Ze bezoeken dan ook de Burubudur en gaan naar Kopeng. 

* Uit een oude doos komt nog wel dit kleine briefje van begin februari. Kennelijk hadden de ouders van Els het voornemen Adolf op te zoeken. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...