Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 28 april 2022

September 1936 (2bis); overcompleet


De Engelse avonturen zijn nog niet allemaal verteld. Hier het bezoek aan Hever Castle - dit was het kasteel waarin Anna (of Anne) Boleyn, de vrouw van Henkie (VIII) opgroeide. (Inmiddels kun je er slapen, golfen, 'wellnessen', trainingen organiseren en/of volgen, picknicken en ga zo maar door.)


En waarschijnlijk vanuit Sevenoaks zijn 'we' ook nog naar Londen geweest waar Pieter kantoren heeft bezocht die hij had aangeschreven 'en waar ik me bij de Arbeidsbeurs heb opgegeven.'
'De wijnfirma die ik benaderde ontving me heel prettig en mijn voorstel zou met de directie worden besproken. De Federation of British Industries had helaas nix voor me te doen.* Van de Arbeidsbeurs kreeg ik een aanbeveling voor den Personeel-Chef van Thos. Cook & Son, die ik gedurende de laatste Londensche dagen heb opgezocht.** Papieren gehaald voor een nieuw paspoort enz. Van dat alles is niets terecht gekomen dan het nieuwe paspoort a raison van 15/-. Alleen in het Londensche kantoor van Thos. Cook werken 1900 menschen. Would you believe it. Waren de tijden en omstandigheden gunstiger geweest dan zou ik daar wel een plaatsje hebben gekregen. Die Chef was bijzonder hulpvaardig. Is nog naar een afdeeling geweest om te probeeren mij er in te schuiven, maar 't ging niet. Toen heeft hij me meegenomen naar de koeriers-afdeeling, maar ook daar had men overcompleet. Ik heb later nog een advertentie-bureau geprobeerd waarvan ik den directeur van eenige jaren geleden kende, maar die kon ik niet eens te spreken krijgen. Het programma bleef dus: terug naar Portugal. Maar zelfs dat ging nog met bezwaren.'
Het schip waarmee Pieter terug zou varen, blijkt kapot en moet voor reparatie naar Hamburg. De boot waarmee Pieter ook gekomen was, komt er wel weer aan, maar die vaart via Rotterdam en Antwerpen. Gelukkig kan Pieter hierop zonder bijbetaling inschepen, maar dat betekent wel dat hij nog vier dagen alleen in Engeland moet stukslaan. 
'Deze situatie zou een lelijke streep door mijn financieele rekening zijn geworden ware het niet dat de boot reeds den 19de in het uiterste puntje van wat Londen is, was aangekomen. Per underground, tram, bus en nog 20 minuten loopen, doe je er een kleine 1 1/2 uur over. Ik ben brutaalweg meteen aan boord gegaan en heb zoodoende 3 dagen hotel en eten uitgespaard, waardoor ik anders precies platzak Londen zou hebben verlaten.'



En dan nog een bezoek aan het British Museum, waar Pieter ontzettend van geniet.
'Omdat ik er al zooveel over gelezen heb en ik de vondst van Champillion altijd zoo bewonderd heb, is het alsof ik een soort proprietary interesse heb in de steen van Rosetta, die daar onder glas te zien is.*** Ook hebben we de afdeeling mummies bezichtigd. Maar daar behoeft Leiden geloof ik niet voor onder te doen. Later ben ik nog een middag op m'n eentje er heen geweest en heb toen genoten van oude verluchte handschriften en boeken met miniaturen in prachtkleuren en goudversiersel. Verder heb ik gezien een origineele bladzijde manuscript van "Kim" (het gedeelte waar Kim voor het eerst met de Lama op stap gaat en voorbij een gevaarlijke slang moet) en ook een speciale expositie gewijd aan Erasmus.**** Boeken, handschriften en brieven, maar helaas voor mij in den volsten zin van des woords: Latijn. Voorts een pracht van een postzegelverzameling, en eerste uitgaven en boekbinderskunst van de allereerste drukkers en binders in Europa, waaronder Plantijn en Elsevier. Onwillekeurig denk je dan terug aan je school jaren en het verhaal over Laurens Jansz. Koster die in de Haarlemmerhout de letter A uit een boom sneed voor zijn zoontje. En die in 't zand gevallen A zou het begin geweest zijn van de boekdrukkunst, heftig bestreden door de Duitschers met Gutenberg. Daar kon ik als kind warm over loopen, want voor mij stond het vast dat Koster JE mannetje was.'

* The Federation of British Industries werd in 1916 opgericht als een werkgeversorganisatie. In 1923 zou deze opgaan in de Royal Charter, dus het is een beetje vreemd dat Pieter 'm zo noemt (in 1936). De federatie hield zich eigenlijk niet met arbeid(ers) bezig, maar meer met tariefafspraken en dergelijke zaken. In 1964 waren er 900 individuele bedrijven aan verbonden en 272 handelsverenigingen. 

**Lees hier meer over Thomas Cook (en Son). Wel een saignant detail is dat de oprichter hiervan een protagonist tegen alcoholgebruik was, terwijl de wijnfirma natuurlijk eerder voor het tegenovergestelde was (zie volgen blog met wat meer informatie). 

*** Jean-Francois Champillon (1790-1832) was een taalkundige en grondlegger van de egyptologie. De ontcijfering van het hiĆ«rogliefenschrift is grotendeels aan deze Fransman, die ook wel Champillon de jongere werd genoemd, te danken. "Ik ben volledig van Egypte en Egypte is helemaal voor mij," zou hij over zichzelf hebben gezegd. Hij stierf heel plotseling (op zijn 41ste) en omdat de familie een autopsie weigerde, is lang onduidelijk gebleven wat de oorzaak was. Gedacht werd aan een hartaanval door overwerking of een infectieziekte, opgelopen in Egypte, maar daar wees niets op. Totdat wetenschappers ontdekte dat zijn vader aan een neurologische ziekte was overleden en hij zelf symptomen had ontwikkeld die op dezelfde kwaal wezen, namelijk Amyotrofische laterale sclerose. 

**** Hier een filmfragment van Kim, de lama en de slang.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...