Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 4 april 2022

Juni 1936 (1); gore Betje

Omdat er geen brieven te beantwoorden zijn, vertelt Pieter maar weer eens wat hij zoal meemaakt.
Helaas heeft hij voor zijn interview met De Pina weer grotendeels bot gevangen, want 'zijne Ex. was weer verhinderd.' Een 'van de mindere goden' kon wel een deel van de vragen van Pieter beantwoorden, maar toch niet voldoende voor een goed doorwrocht artikel. 

Met het Portugees wordt nog wel geworsteld, maar door het nieuwe leerstelsel krijgt Pieter toch per dag wel twee à drie nieuwe werkwoorden onder de knie. 
'Ik wou dat ik met alles zoo succesvol was als met mijn petroleumstel, want dat is een aanwinst. Bijvoorbeeld: - Op mijn tabellen had ik nageslagen dat lever de meeste vitaminen A bevatte. Goed, dus lever. Daar wou ik een 1/4 kilo van hebben om te koken en daarna in plakjes op de boterham te gebruiken. Ik bestel bedoeld kwart kilo dus bij den slager en wacht af tot het boven komt. Daar komt tegen het middaguur iemand de trap op...behoedzaam;;;er wordt geklopt....en jawel hoor! daar is de lever - maar hoe. Nog heerlijk warm, zoo van het vuur, in schrijfjes gebakken, met aardappelen, uien en cintroen kant en klaar om aan te vallen. Wat ik dan ook gedaan heb en nog plenty over hield voor de boterham 's avonds. Ja zoo'n petroleum toestel is een reuze-gemak. Gisteren zou ik Irish Stew maken en bestelde schapenribbetjes. Nu had ik laatst die dienstbode 5 Esc. gegeven voor de broekenopperserij. Die schijnen een goede uitwerking te hebben gehad, want na mijn schapenvleesch bestelling kwam de dienstbode mijn pan halen om het vleesch in te doen. En of ik al groenten in huis had, dan zou zij die meteen voor me schoon maken. Nu, alle ingrediënten had ik: wortelen, uien en aardappelen. Goed. Zij alles meegenomen en daar kwam gisteren m'n Irish stew welriekend, dampend en fijnsmakend boven. Je lacht je een kriek om die besprekingen. Want ik moet voor de namen van groenten of dingen die ik nog niet weet de dictionaire erbij halen, maar met horten en stooten blijkt toch after all dat ze gesnapt heeft waar ik het over had en het resultaat is bijzonder bevredigend.'


 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...