Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 1 april 2022

Mei 1936 (5 bis bis); takt in het kwadraat

Die brief bevat nog veel meer informatie, zoals:
'En dan van Esje het bericht dat de ouwe lui bij jullie komen wonen. Ja, dat was al zoo dikwijls in de pen dat ik er natuurlijk niet van ophoor. Ik ben blij dat jullie het "knal" vinden en dat zal ook best een heele poos goed gaan. Als jullie maar zoo verstandig bent om direct met z'n vieren af te spreken dat de eerste die het begint te vervelen er rond voor uitkomt, want het zou jammer zijn om een verhouding die nu zóó goed is eventueel te bederven door het van elkaar, bij dagelijksch klein-gedoe, op de zenuwen krijgen. Maar jullie hebben samen wellicht zóóveel takt in het kwadraat dat je de klippen van een verlies van eigen intieme samenleving en wat er verder nog meer zal komen kijken, zult kunnen omzeilen. En dat hoop ik van harte. Er zijn natuurlijk zoo op het eerste gezicht meer pro's dan con's en als het eenmaal zoover is then I most sincerly hope that the pro's will outweigh the con's. [...] En wat is die verkooping meegevallen! Gefeliciteerd hoor! En reeds bij voorbaat bedankt voor het 'extra'tje' waar je over schrijft. Dat was ook een van de verrassingen op Zaterdag die m'n zenuwen een extra spanning gaven, want dat kwam zoo onverwacht aanhet slot toen ik de brief al dacht heelemaal uit te hebben en zoo ' en passent' de randschriftjes nog eens naliep.'
Ik neem aan dat Pieter (weer) een postwissel van zijn oudste zoon zal krijgen om hem financieel te steunen. Mevrouw Chambers zorgt voor de diverse 'rolletjes' met tijdschriften en 'verscheidenheid', zoals Pieter dat aanvankelijk ook deed, maar vanuit Portugal moeilijk kan regelen. Haar adres: Mevrouw Goo. M. Chambers Essenburgersingel 94, Rotterdam, niet zo ver van het oude adres van Pieter (die op nummer 33 a woonde) dus. 
'Ik zie dus in eene weer overal zon, al blijft het hier maar frischjes. Mijn 'slated feeling' is nu niet alleen te danken aan mijn verminderde gewicht.' 
Maar een vierde velletje zit er niet in, dus:
 'Allemachtig veel liefs voor jullie allemaal en hoopies bedankies voor vliegbrief en extraatje, met knuffels voor de ukken en H.Z.St. voor de grooten. Auf Wiederschreiben.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...