Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 22 april 2022

Augustus 1936 (2); geen heksentoer

Eentonig lijkt het, maar zal het bij de ontvanger niet geweest zijn: een brief en een pakketje. Er is weer post van PaMa gekomen, met daarin voor Henkje een boekje over vliegeren 'waar hij juist zoo enthousiast van is' en voor Els weer een paar patronen.
Op de brieven wordt ook aan de ander kant gewacht en als ze dan voor de verjaardag van Ma en ook nog die van Pa te laat komen, dan is dat echt vervelend. 
Nog even over die patronen. Els is zelf bezig met een grondpatroon, want is van boven flink afgeslankt, 'van 110 tot 101 cM dat is me een verschil'. Ze krijgt hulp van mevrouw De Jong die in Nederland ooit een knipcursus heeft gevolgd. 'Het is wel een reuze gemak hoor, want je kunt dan praktisch ieder model maken, zonder er een patroon van te hebben. Het heeft wel erg veel tijd gekost, maar ik heb het nu tenmiste. Een ander punt waar ik energie op wil wagen is feuilleteedeeg. Iederen Dinsdag morgen zitten Dee en ik voor de radio de recepten van de kok uit Batavia over te schrijven. Reuze leuk is dat, alleen is het een toer om Henkje dan stil te houden die moet altijd op het critieke moment ook iets toe. PaenMa, weer iets wat jullie dan fijn zouden kunnen doen: die mijnheer dan dat half uurtje bezig houden!!'
Ondertussen geeft Frits vanaf 1 augustus elke zaterdagavond Engelse les, ombeurten thuis en bij De Jong. 
'Hè, jullie weet niet hoe senang we het hier toch wel hebben, ons huisje naar zin ingericht en dan het heerlijke meer en het veel betere klimaat als Bangkinang en aanloop is er nou genoeg. En als je dan een brief krijgt met de mededeling dat er weer een pakketje komt, dan is alles heelemaal rooskleurig!
Fisje zit ieder middag te luisteren naar het verslag van de olympiade, Rie Mastenbroek houdt zich kranig hè, toch fijn dat Nederland dat kleine landje nog zoo van zich doet spreken.'*
Ander goed nieuws is dat Bobbie deze week aldoor aan het zitten en kruipen is, dat de radio zulke fijne muziek speelt en dat de djongo weer terug is van verlof, 'zoodat ik maar wil zeggen dat jullie nu een brief van een volledig tevreden menschenkind ontvangt.'
Voor Pa's verjaardag staat en grote taart klaar en voor het 6de huwelijksjubileum heeft 'Fisje een schattige bos bloemen besteld. Wat wil je nog meer.
Frits voegt hier nog aan toe:
'Vanmorgen om 7 uur ging ik van huis, en vanavond om 7 uur kwam ik thuis, de tusschenliggende 12 uur ben ik in beweging geweest, n.l. 6 uur op m'n beenen, 1 uur in een prauw, 1 uur in een stoel (m'n beweging bestond toen uit de eetbeweging en die die je bij 't rooken maakt) een uur in een kampong huisje (met geen andere beweging dan die van de aarde en het wiebelen van het gammel gebouwde huisje) en de rest in mijn auto. De 6 uur op mijn beenen waren natuurlijk het vermoeiendst. Berg op berg af en tweemaal door een groot moeras. Als je tot je knieën door het water (of liever zachte modder) moet waden, krijg je zoo'n gevoel dat je tot sw gespleten hoevigen gaat hooren. Overigens heeft de tocht velerlei succes gehad, waaronder het feit dat ik een oplossing heb gevonden voor iets waarover men in de kampong al minstens 6 jaar ruzie heeft.'
Frits is benieuwd hoe vader het in Engeland zal maken en vraagt PaMa namens Van Zanen wat barang [bagage] mee kunnen nemen. 'Als pasagiersgoed  komt het veel goedkooper uit, zelfs als je overvracht moet betalen.' De encyclopedie (Broockhaus) kan dan wel achterblijven, 'dat is dan weer heel wat ruimte en gewicht gewonnen, wat v. Zanen ten goede kan komen.'
En ook Frits merkt nog iets op over de trouwdag.
'Reuze tijd al, al is het nog geen 42 jaar. Maar de eerste zijn er toch al en dat schijnt in massa's huwelijken tegenwoordig al een heele prestatie te zijn. Nu, voor mij niet. Ik heb het geen heksentoer gevonden tot nu toe.'

* Op de olympische spelen in Berlijn van 1936, won de zwemster Rie Mastenbroek drie gouden en een zilveren medaille. Ze was toen zeventien jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...