Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 11 april 2022

Juni 1936 (7); wat klinkt dat eigenwijs

Er is weer ruim een week verstreken. Gelukkig is de buikloop van Bobbie voorbij. Els is toch maar met 'm naar de dokter gegaan, 'die bevestigde dat het van de tandjes zou zijn en inderdaad zoo gauw waren die doorgebroken of het leed was geleden en wij blij, want zooiets is niets leuk, vooral waar Fisje juist van zijn dycenthrie af is en we bang waren dat Bobbie misschien ondanks alle voorzorgsmaatregelen het overgekregen had. Enfin, dat is dus weer achter de rug, hij is nog wel iets lastiger als gewoonlijk, en is een klein tikkeltje smalletjes, maar dat is best te begrijpen na die afgang en nu coquetteert hij reusachtig met z'n nieuwe bovensnijtandjes, de rechter is al heelemaal door en voor 't eerst hoorde ik hem gisteren knarsetanden, wat klinkt dat eigenwijs!'
Het andere nieuws is dat er een radio is gekomen, op proef. We hebben al gelezen dat dat een idee was, maar het is geen makkelijke beslissing 
'en komt op 't oogenblik financieel wel op een ongustig moment, maar aan de andere kant redeneren we zoo: stellen we het een paar maanden uit, dan hebben we er wel zooveel minder plezier van. Het beste van is de Nirom van Batavia, ook af en toe de Avro of Phohi en verder Deventer te hooren, maar dat is voor ons ook meer dan voldoende.* Nu zouden we nog een ander toestel op zicht krijgen, de Rimboe radio, en die gaan we nu vergelijken. We hadden niet gedacht dat we hier nog zoo'n goede ontvangst zouden krijgen, dachten dat de bergketen rondom ons teveel zou opslokken en dat vertelde iedereen ons ook, maar dat blijkt erg mee te vallen. Het is toch wel iets reusachtigs, zie je je draait maar en er is muziek.
Verder heb ik me met 100% belangstelling geworpen op het bereiden van vleesch, dat eeuwig hetzelfde van de kokkie begint te vervelen. Ik houd me dus ten eerste aanbevolen van allerlei raadgevingen en heb als eerste vraag: "Waarom wordt vleesch ook wel geschrapt [?]? Wie helpt.'
Ik neem aan dat hier met schrappen niet weglaten wordt bedoeld, dus lees het misschien verkeerd.
Frits is op de eerste lange tournee van 4 dagen en 3 nachten, onderweg zal hij zijn baas ontmoeten, die hij dan mee terugneemt naar Manindjau. Els vindt het fijn dat ze nu tenminste mensen heeft waarmee ze kan praten, ik neem aan dat ze op het echtpaar De Jong doelt. 
Dan de omschrijving van de kostuums voor het bal masqué die Els nu in elkaar aan het zetten is, of nou ja...
'dat van Fisje wordt door een djait op de pasar gemaakt [...] Fisje in een heel nauw zwart pak en ik in een zwarte jurk met koeienhoorns op ons hoofd en in veloer de letter 7 op ons toilet. Het ziet er wel moppig uit, bovendien heeft mijn jurk het groote voordeel dat 'ie nu goed staat en ik heb zoo lang zitten [onleesbaar] tot ik een model had dat ik later zou kunnen veranderen tot pyama, is dat niet handig!'
 Els heeft helemaal geen zin in de race die bij het bal hoort, 'maar ja, als je eenmaal in het schuitje zit, dit maal dan van het BB (Fisje is rechter) dan moet je meevaren en misschien valt het nog wel mee ook.' 
Hiermee eindigt de brief uit Indië, maar over het bal en de radio zullen we nog meer horen. 

* In maart 1927 slaagden ingenieurs van Philips erim om met een kortegolfzender 10.000 mijl te overbruggen. Uitzendingen waren tot in Australië en Zuid-Amrika te ontvangen. Op 18 juni 1927 werd de stichtingsakte voor de NV Philips Omroep Holland-Indië opgemaakt. Er namen naast Philips zeven Nederlands-Indische handels- en cultuurmaatschappijen deel uit van PHOHI. Er werd een concessie voor uitzending aangevraagd en verkregen. Na proefuitzendingen startte vanaf 22 januari 1929 reguliere uitzendingen. De korte golf zender werd van Eindhoven naar Huizen verplaatst en kon in versterkte en uitgebreide vorm concurreren met lokale zenders in Batavia en Medan. Alleen de regentijd kon de uitzendingen ernstig verstoren.
De PHOHI was aanvankelijk onafhankelijk, tot de 'omroeppolitiek' ook Nederlands-Indië bereikte. De Vara werd echter niet toegelaten. Toen dat door de radioraad wel werd geeist en de PHOHI vreesde dat daar revolutie van zou komen, viel de zender tot in 1934 stil. Een programmacommissie zag er vervolgens op toe dat de omroepen geen godsdienstig sectarisme of partijpolitieke doelen uitdroegen.
Hier kun je enkele opnamen afluisteren.
Hier meer over de NIROM (Nederlandsch-Indische Radio Omroep Maatschappij)
Hier het PHOHI lied behorende bij Rimboe Radio, uitgezonden vanuit Huizen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...