Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 25 februari 2022

Maart 1936 (2 bis); als een wolk

Eindigde de vorige blog met een raadsel over de kwestie kindertal; het vervolg bevat ook weer een vage referentie:
'Verder beschrijft die brief jullie Amsterdamsche en Londensche plannen. Hoe staat het met de milioenen? Ik herinner me dat Ma en ik in die afgebrande kerk geweest zijn toen. Wel moppig om zoo'n lezing erover mee te maken maar veel wijzer wordt je er niet van.'
Ik neem aan dat het hier weer over Neeltje Pater gaat.
Helaas ontbreekt de tijd voor Els en Frits om de documentaire Schoon Insulinde te gaan bekijken en 'Zoo blijven we ook koud van Tholen en van Lier, die in Fort de Kock een kostelijke avond gegeven hebben.*
Overigens zouden we Els, als die er al bij geweest was, dan zonder bril hebben aangetroffen, die draagt ze wel, in verband met vermoeide ogen, maar ze heeft zo haar grenzen.
Voor zover dan eindelijk de beantwoording van alle achterstallige vragen en opmerkingen. Nu nog even een enkele opmerking:
'Bobbie begint er bruin uit te zien vanwege het buiten liggen en ik kan niet anders zeggen, ziet er uit als een wolk, is grooter en ook zwaarder dan het kind van de dokter, die ruim een maand ouder is. [...]
Fisje vertelde me net dat de Hazewinkelman opbelde dat ik ook in Pajakombo ten AR's woning aanwezig moet zijn, met hoed en handschoenen, wat zeggen wil dat er weer een extra jurk gemaakt moet worden. Gelukkig heb ik de lap goed ervan liggen. [..] Ziezoo. Heel erg veel liefs en zoenen van jullie dikke Els.'


* Herman van Tholen en Albert van Lier vormden een cabaret- en varietéduo. Zie hier hoe ze in 1935 werden uitgezwaaid toen ze op tournee naar indië vertrokken, en dit is een proeve van hun zang. Hun liedjes, geschreven door Tholen en gearrangeerd door Van Lier waren altijd actueel. Na hun terugkeer van deze tweede tournee in Nederlands-Indië (in 1936) werden ze een quartet, omdat de vrouwen aanschoven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...