Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 14 februari 2022

Februari 1936 (9 bis); "Goeden wijn"

Net voordat hij op tournee gaat, Frits moet morgen uiterlijk om half 7 de deur uit, schrijft hij ook nog aan 'lieve allemaal', maar hij richt vooral het woord tot zijn vader, wiens 'laatste' brief van 22 januari uit Holland inmiddels is aangekomen.
'Vader zit al geruimen tijd in Oporto [...] Padvinders wenschen elkaar bij zulke gelegenheden: "Goed Pad" toe. Ik zou je in dit geval kunnen toewenschen: "Goeden wijn" waar geen water bij gevoegd hoeft te worden. Onversneden, koppig en met bouquet. Eigenschappen die wijn sieren en den mensch, mits met mate eveneens niet tot oneer strekken. Dus nogmaals vader: "Goeden wijn!"'
Dan schrijft hij nog even dat er nog geen zekerheid over Manindjau is. Hij heeft erover gebeld, maar moet nog even geduld hebben. Het is dus nog spannend.
Op de achterzijde van deze brief schrijft Els nog over het pakket dat ze bestelde bij Tony en Annie. 
'Dat is allemaal meer dan eenig uitgevallen, dat van een hoed ook, en eenige handschoenen, kortom keurig. Kregen van Annie en Ton een leuke corsage en Fisje een gramofoonplaat, ik had er n.l 2 besteld als verrassing voor Fisje en ook nog 2 boekjes van Kipling en dat viel erg in de smaak. Het leuke was dat Fisje nog in bed lag toen ik het pak kreeg en gauw haalde ik er de gramofoonplaten uit zonder naar de ander inhoud te kijken. De gramofoon zette ik op de achtertafel en toen Fisje die plaat hoorde spelen vroeg ie: Hoe kom je aan die luizige plaat? Heel Bangkinangsch controleurswoning was in feeststemming vanwege alle nieuwe dingen, dat is eenig en Annie heeft ook erg haar best gedaan en is keurig geslaagd.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...