Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 2 februari 2022

Februari 1936 (1); straf past op de zonde

Frits schrijft aan alle familieleden. Hij heeft haast, want moet weer op tournee; het zal dan ook een korte nacht worden. Maar hij wil iedereen snel heel hartelijk danken voor alle toegezonden spullen. Het pakket van vader is binnen en kostte maar een habbekrats aan invoerrechten, alleen de kantjes daarin zijn dat al dubbel en dwars waard. Dan zijn daar nog 'de cigarettenkoker, de broche, het cameetje en de munten, die behalve hun intrinsieke nog een groote gevoelswaarde, vooral voor mij, hebben.'
Henkje is in zijn sas met het liedjesboekje dat er ook bij zit. 
'Hij heeft het Els en mij de hele dag nagezeuld: Pappa (of Mamma) dit lezen! Er zijn diverse versjes bij die hij al kent, b.v. A.B.C. de kat gaat mee, de hond blijft thuis, piep zegt de muis voorhuis! (de woorden in-het laat hij maar weg). Het boek Stallion ken ik niet.* Maar het is van de Albatros serie en zal dus wel goed zijn. De Lexicon kaarten beloven heel wat speelavonden in huize Deys. [...] De toelatingskaart in Nederl. Indiƫ "Voor mijn kind Fr. H. Deys" uit 1915 heb ik bij mijn weten nooit gezien. Dat was althans een nieuwe sensatie voor me. Alles bij elkaar even zoovele redenen voor heel veel dank.'
En dan zijn er nog de rolletjes die mee zijn gekomen. 'Conquest, Kern, Querschnitt, Radiobode, Couranten, uitknipsels enz. enz.'**
Pa en Ma worden heel hartelijk bedankt voor hun postwissel. En hier vooral op verzoek van Pa wat informatie over Frits' werkzaamheden.
'Morgen begin ik met de rubbertelling door telling van het aantal rubberboomen in m'n ressort. Aangezien dat er naar schatting 6000000 zijn belooft het een aardig karwei te worden. Toch moet het binnen vijf maanden klaar zijn. Gelukkig heb ik er een staf personeel bij gekregen, 10 tellers onder leiding van een Europeeschen brigadeleider. Is de telling afgeloopen dan begint de verdeeling van het quotum en wordt iedere tuinbezitter een licentie verstrekt voor een hoeveelheid rubber, overeenkomende met zijn aantal rubberboomen. Dat tuinbezit varieert van 50 to 30000 in een hand en zal aanleiding geven tot heel veel administratie en daarmee gepaard gaande verwarring. Overigens zullen we goede moed houden.'
Tot slot nog een voorval met Henkje:
'We liepen vanmiddag zoo'n beetje te wandelen. Henkje aan den rand van de goot van het spoelwater langs de pasar. Ik had Henkje gezegd dat hij niet zoo langs het randje mocht loopen. Maar even later bleef hij wat achter en deed het toch. Toen hoorden we een plons en Henkje was naast "de rails" zoals hij de gemetselde rand noemt, gestapt en had een duik genomen. Straf past op de zonde. Luid geween en huiswaarts. Dat zal voorlopig wel weer een les voor hem zijn.'
 
* Marguerite Steen (1894-1975) was een Britse schrijfster, aanvankelijk gaf zij lessen in dans en deed ze mee in een theatergezelschap, maar toen ze werkeloos werd, begon ze als schrijfster. Haar boeken waren vooral populair in de jaren '30 en '40. Stallion is gepubliceerd in 1933. Het boek gaat over het (Engelse) leven van een zigeunermeisje, een liefhebbende echtgenoot en een toegewijde vrouw. Alle personages zijn trefzeker beschreven. Het verhaal draait vooral om de grote hengst die de trots van al deze mensen is.

** Der Querschnitt was een kunsttijdschrift uitgegeven door de kunsthandelaar Flechtheim, van 1921 tot 1936. Het werd wel omschreven als lichtelijk snobbistisch en avant-gardistisch. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...