Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 11 februari 2022

Februari 1936 (8); de primeur

Helaas kan de logeerpartij met de familie Hanraad niet doorgaan, want Hanraad (Els noemt geen voornaam) krijgt een chef op bezoek en ook Frits moet weer het huis uit. Hanraad is wel alleen naar Bankinang gekomen en logeert bij Els, wachtend op bericht van Frits of hij nog thuis zal komen. De logeerkamer was door Els toch al helemaal in gereedheid gebracht. Maar voor Hanraad was 'met een heele verhuiswagen rijden, waarin vrouw-kind-meid + barang [bagage]' nu even teveel. Het zou onzin zijn om in de pasangranhan te gaan slapen, dus blijven logeren is dan voor de hand liggend, maar toch heeft Hanraad zijn vrouw even gebeld om te vragen "hoe die erover dacht". 
'Nu die vond 't ook idioot om niet van de logeerkamer gebruik te maken, zoodat ik vannacht er een mannelijke logee had.'
Hij is zich nu, na het ontbijt aan het aankleden om vervolgens naar Pakan Baroe te vertrekken. Els wacht ondertussen op de komst van de Assistent Resident.
Dan komt Frits in de auto van de A.R langsgereden om meteen weer met die assistent te vertrekken, die dat rubbertellen in de buurt ook wel eens wil aanschouwen. Zijn 'barang' staat in de logeerkamer, dus Els vermoedt dat hij de volgende logee is.
'Die rubbergeschiedenis neemt Fisje ook erg in beslag omdat hij het graag zoo gauw mogelijk klaar wil hebben en het gaat ook allemaal goed. Fisje heeft het goed georganiseerd en het loopt tot nu toe gesmeerd.'
'Henkje vindt al dat gedoe fijn en is weer met een speelgoedje verwend door Klara Hanraad, ikzelf met 2 pond appels, en kleine Bobbie met eenig treintje, alles als vergoeding omdat ze niet konden komen en ik veel moeite voor niets had gedaan.'
Zelfs op zondag zit Frits nog tot zijn oren in de rubber. De gewestelijk leider is de A.R., waarover Els nog iets meer vertelt.
'Zaterdag met de gewestelijk leider naar Pakan Baroe in een erge mooie auto, een Graham Streamline natuurlijk en radio tevens aanwezig, alleen ging die niet omdat de golven te kort zijn, het is nu in de maak en volgende keer zou hij ons op een concert verrassen, eenig!* Hij is een vurig facist en heeft daar een geweldige boom over opgezet, erg enthousiast, vooral nadat hij een paar portjes achter z'n kiezen had. Fisje heeft hem nu een paar nachten buiten meegemaakt en daar is me dat stel aan 't moppentappen geslagen. Alleen is 't minder plezierig dat 'ie ook dubbelzinnigheden verkoopt waar ik bij zit en als je ze begrijpt is 't altijd een toer om net te doen of er niks gebeurd is. Verder een geschikte orang, een 100% planterstype, dus vlot, vindt zich erg belangrijk.'
Dan heeft Els nog een primeur voor haar ouders! Het voorval vindt plaats na een visite van de familie Burton. 
'Nog even een vies praatje. Als ik ramboetan eet, moet ik als ik eenmaal aandrang heb, op een holletje naar de W.C. Maar de Burton's zouden weggaan en waren net aan het afscheid nemen dus ik stelde het nog even uit. Nu sloeg de motor niet aan, zoodat het een half uur duurde dat weggaan en zoodra ze hun hielen gelicht hadden ik op een holletje ten W.Cè had pech, want ik kon in de haast de 3 knoopen van m'n chemise envelloppes niet open krijgen met gevolg dat ik wèl op de bril kon komen bijtijds maar...met dichte broek.** Het was ellendig maar ik zat in m'n eentje te stikken van de lach om 't idiote van de situatie [...] Heb 't Fisje nog niet eens verteld, dus jullie hebben de primeur van!!!'

* Ik denk dat Els hier weer doelt op een ander dan de eerder genoemde Goedhart, maar ze schrijft ook over Hazewinkelman en dat is waarschijnlijk Albert Willem de Haze Winkelman (1891-1956), die tot 1940 waarnemend Assistent Resident van Solok was. Zij meldt geen verdere bijzonderheden over hem. Ik vind op internet ook niet veel informatie.

** Een chemise enveloppes is een combinatie van een ruimvallende onderbroek en een hemd. Het geheel sluit met drie knopen of drukkers in het kruis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...