Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 23 februari 2022

Maart 1936 (1); het corpus delicti

Het zit Pieter niet mee in Oporto. Zijn laatste lot heeft niet opgeleverd en hij wordt bijna afgezet op de markt: toen hij daar - zondag tot 12 uur open - zijn 12 sinaasappels, 12 appels en 6 citroenen kocht (volgens Katy zijn die goed voor z'n nagels), vroeg 'het wijf' er 3 Esc. voor. Toen Pieter daarop die gele vitaminebommetjes weer teurggaf, nam ze gelukkig genoegen met 2. 
Het vloeibare ontbijt van ei met suiker en wijn begint al te wennen, maar wordt nu wel aangevuld met een halve citroen of een hele sinaasappel en iemand heeft hem geadviseerd het aan te vullen met een lepel slaolie, dus dat wordt overwogen. 
'Verder voel ik me min of meer als een der kijkobjecten in een dierentuin. Want behalve dan m'n traditionele blikje sardientjes kan je nu bij mijn vinden: appelen, citroenen, sinaasappelen, vijgen, kastanjes, radijs en uien.'
De prijs van de vijgen loopt uiteen, maar ook hiervoor heeft Pieter een goedkoop adres gevonden. In plaats van 2 escudos voor een pond, betaalt hij, voor wat mindere kwaliteit nu 1,60 voor een heel kilo. 
'Als ik zoo door ga hooren jullie eerdaags ook nog dat ik, als wijlen Johannes de Dooper, aan de sprinkhanen en wilde honing ben begonnen [...] Ik betwijfel niet of mijn eterij is zeer gezond en zal weldra het ontluikende begin van een buikje in de wieg smoren.'
Helaas is er naast de eenzaamheid ('Ik ga 'n dubbeltje als er maar eenvoudig eens een kat hier binnen kwam wandelen om me 'n koppie te geven'), nog iets te betreuren.
'En wat den Zondag nog de deur dicht deed was, dat ik door de volle tasch die ik bij me had mijn guarda ahuva oftewel regenscherm in de tram liet staan. Nu ben je hier zonder parapluie een soort Noach zonder ark. Ik heb dus direct aan mijn werkman-factotum een briefkaartje geschreven en hem gevraagd te probeeren het artikel op te sporen. Ik hoop dat het corpus delicti gauw terug is.' 
Gelukkig is er een brief gekomen van Katy die met haar kromme taaltje een lach op het gezicht van Pieter tovert. Bovendien was het slim van haar om 'meerdere lagen' te opperen en heeft Pieter het met een paar extra wollen sokken om zijn voeten nu wat behagelijker. 
Maar, als het zo koud is, waarom dan toch een 2-persoons bed?, vraagt de dochter nieuwsgierig.
'Wel een zeer intieme, maar overigens zeer begrijpelijke vraag. Het eenvoudige antwoord daarop is dat er nagenoeg geen prijsverschil was tusschen 'n 1 en 'n 2-persoons, verder dat het eerste me wat erg smal leek en ik me voor kan stellen dat wat ik het nu te koud in den zomer meer dan te warm zal zijn, zoodat ik dan de kans wil hebben om z'n ledematen naar alle windstreken te verspreiden. And this, your Lordship, is the truth and nothing but the truth.'
Over de dames bericht Pieter het volgende:
En er is natuurlijk nog veel meer over de nieuwe toestand te vertellen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...