Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 17 februari 2022

Juli 1932; nagekomen bericht

We gaan even terug in de tijd, want er duikt nog een brief op 'uit de oude doos'. Het is een 'vliegbrief' voor Teetjest, die haar op of rond haar verjaardag moet bereiken. 'Als deze brief heel vlug vliegt, komt hij nog op tijd', schrijft Els. 'In ieder geval, dit vliegend epistel dient om mijn schoonzustjest heel hartelijk geluk te wenschen met haar verjaardag [...] Het is je eerste verjaardag zonder Poe, wat zul je haar missen, maar hoe verschrikkelijk het is we moeten het allemaal meemaken en een groote troost zal je gedachte ook zijn dat je haar altijd zoo trouw geholpen hebt, want geloof me, er zijn niet veel dochters die dat zoo met volle zekerheid van zichzelf mogen zeggen.'
Els neemt aan dat Katy, als ze vrij kan krijgen, haar verjaardag wel bij vader zal vieren in Rotterdam (Frits denkt dat ze naar Els' ouders zal gaan in Den Haag). En dat Poe er in geest in ieder geval bij is om er een blije dag van te maken. 
Het verheugt Els dat Katy 'de kinderen Nelson' heeft ontmoet en dat het meteen zo goed klikte. 
'Ik wist wel dat jullie mekaar direct aardig zouden vinden. Je hoort er trouwens helemaal bij. Pa en Ma vinden het ook zoo prettig zoo goed met jou op te kunnen schieten (aan wie ligt dat!). Ze hebben er door Fisje 2 kinderen bij gekregen en dan komt er nog een kleinkindje bij over een tijdje.'
Els is inmiddels 6 maanden zwanger en schrijft dat ze naar de dokter is geweest, die haar goed gezond en mooi op gewicht heeft bevonden. De ligging is goed. Els denkt nog steeds dat de baby voor de 24ste (oktober?) geboren zal worden 'misschien en week eerder maar dat is maar louter idee hoor.'
Die zelfde dokter heeft gevraagd of Els het niet prettig zou vinden om veertien dagen voor de bevalling bij hem te komen logeren, 'omdat hij dat beter vond, omdat ik dan niet de kans loop hol over bol naar Sawah L. te moeten gaan [..] Ik vind het een reuze prettig en veilig idee. Wat aardig van ze hè.'
Het wordt nu ook duidelijk dat Katy tobt met haar gezondheid, want de vraag is:
'nog steeds onder behandeling? Wat is dat een vervelende geschiedenis, zoo'n abces in je mond. Ik heb 't ook wel en spoel dan maar.'
De andere kant van de brief wordt volgeschreven door broer Frits, die ook over de gezondheid rept.
'Gek toch dat ze niets definitiefs kunnen vinden. Je schijnt een lastig onderzoeksobject te zijn. Eerst die blinde darm die een maagzweer, gal-aandoening of darmverzakking was. Nu dit weer. 't Is raar hoor.'
En ook Frits memoreert de dood zijn hun moeder.
'Het afgeloopen jaar heeft ons een groot verlies gebracht, en dit wordt je eerste verjaardag waar ons Poetje niet bij is. Maar we vinden het toch beter zoo, hè Teetjest. Poe is er toch wel bij in de herinnering en die is mooier dan de werkelijkheid nu geweest zou zijn.'
In de verschillende zinnen staan de nodige familiewoorden en -uitdrukkingen:
'Teetjest krijgt oot een tadootje' en tot slot 'het is al erg laat dus Fisje aap' en nog meer, als het even over Adolf gaat.
'Overigens snap ik niks van hem. We hebben sinds begin Mei of eind April nog niets van 'm gehoord. Over de tleine kindje van Fisje en Esje heeft hij nog niks gezegd of geschreven. Dat hij het druk heeft is een excuus, maar een heel kleintje. Hij zou immers doorslagen maken op zijn schrijfmachine.' 
Het lijkt erop dat de broer en schoonzus van Els in Nederland zijn geweest en daarbij Katy hebben ontmoet. Het zal wel een verlof zijn geweest. 
'Esje is reuze blij dat Tony en Annie zoo in je smaak vielen. Ik zou ze ook zoo graag eens ontmoeten, maar je woont in Indië veel verder van elkaar dan de afstand tusschen Holland en Indië. Je ziet het zelf, je hebt ze nog eerder ontmoet dan wij.'

p.s.: de foto is nog een 'oudje', duidelijk genomen op de Conrad Kade, ik denk net voor het huwelijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...