Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 30 september 2022

April 1938 (1); suf geprakkedacht

 
Het is midden april als Pieter een brief van 4 kantjes tikt. Er is veel post binnengekomen en dit epistel bevat een boel informatie, en ook best bijzondere, omdat Pieter hierin wat meer inzicht geeft in zijn verleden. Dat hij ook in vroegere tijden een aantal dingen heeft geprobeerd die op niets uitliepen, is natuurlijk heel jammer, maar niet onherkenbaar. Zangcarrière, goudmijn, asbest, advertentiebureau, insectenpoeder, advocaat; alle kostten ze meer dan ze opleverden. Helaas is van de sollicitaties ook (nog) niets vernomen. 'Nee, noch van Beurs, noch van H.P., noch van V.V.V. iets gehoord.'
Gelukkig is in het boek vast niet veel geïnvesteerd, alleen natuurlijk wel een boel tijd. Hoe staat het ermee?
'Edoch, keeren we terug tot ons schapenvleesch. Ik zei dan dat ik op vluggere resultaten uit was, dan die door een boek nog maar zeer twijfelachtig zijn te bereiken. Ik zal het wel afmaken, maar mijn informatie is toch van dien aard dat ik er niet veel van behoef te verwachten. Goed, maar ik heb me al twee jaar suf geprakkedacht. Zoowat een maand geleden kreeg ik een 'Daily Telegraph' te leen en daarin zag ik dat die krant PER DAG twee kruiswoordraadsels geeft; een nogal gemakkelijk en 'n heele moeilijke. Zoodoende kwam ik op het idee of ik dat niet voor een combinatie van Hollandsche kranten zou kunnen doen. Ik zette me dus aan 't werk en bracht er in 't begin niets van terecht. Iedere avond ging ik naar bed met een kop malende van woorden en letters en vruchtelooze pogingen. Ik wou niet dat goedkoope Hollandsche werk leveren dat je zoo dikwijls ziet en woordjes zooals 'RA' (zonnegod) 'KADE' (aanlegplaats voor schepen) en allerlei mogelijke en onmogelijke afkortingen van jongens- en meisjesnamen schering en inslag zijn. Na heel wat teleurstellingen ben ik nu zoo ver dat ik er (als 't meeloopt) één per dag klaar krijg en ga ik nog een week met proefnemingen door om te zien of dat vol te houden is, want Hollandsch is voor dat werk een véé; moeilijker taal dan de Engelsche. De woordenschat in Webster is oneindig rijker dan die van Koenen. Mijn pogingen beslaan een oppervlakte van minimaal 13 bij 13 vakjes; maximaal 15 bij 15. Ik geloof nu wel dat ik het aan durf er één per dag minstens te kunnen garandeeren, waarbij groote moeite is, wooral bij de kleinste en daarna bij de minder kleine woordjes, niet in herhalingen te vervallen. Maar MOEILIJK!! Neem nu b.v. eens de volgende combinatie. Waar een streepje staat is zwart gemaakt vakje:-'

Pieter zal een oude kennis bij een fotopersdienst een proef toesturen. Hij moet dan beoordelen of er een markt voor is. En wat de kosten betreft denkt Pieter aan een waarde, per puzzel van tien gulden. 
'Als nu een aantal kranten er voor te vinden is om zich voor f 1,- per dag te abonneeren dan behoort er een fatsoenlijke boterham in te zitten, eventueel zelfs met een plakje worst. Inmiddels maak ik me nog maar niet blij met dooie musch nummer zooveel, maar ga door met het maken van voorraad en wacht de uitkomst af. Ik moet er dertig klaar hebben voor het geval dat 't een iets zou worden.'
En iets later in de brief:
'Om nog even terug te komen op X-woordpuzzels, moet natuurlijk ook worden voorkomen dat fouten gemaakt worden zooals ik er laatst 2 zag in dezelfde opgave van een geillustreeds Holl. weekblad; de aanwijzing voor Rio was 'Spaansch voor haven' en voor Eton 'Engelsche universiteitsstad!!! Wat worden er toch een hoop flaters geslagen! Zoo las ik ook in een Holl. blaadje dat Duitschland zijn menu's aan 't vergermaniseeren is en dat 'Hammelsattelstück' in het vervolg de benaming zal zijn voor hetgeen vroeger 'Mutton-chops' heette. Ter verduidelijking staat er achter 'muttonchops' (lamsrug)!'
Eerder in de brief gaat het over het aankomend verlof. Al ligt het nog 8 maanden in het verschiet, in Indië is men toch al flink bezig. 
'Het schijnt met jullie daar in 't verre Insulinde dan toch werkelijkheid te gaan worden. Al die baggage-etiketten in huis dat ziet er net uit of 't nu heasch echt gaat gebeuren, al hebben we nog 8 maanden vcoor den boeg. Als 't mij dus in dien tusschentijd niet gelukt iets in Noorderlijker streken te doen te krijgen, dan vieren we samen Dingaansdag, Kerstfeest en Nieuw Jaar. 't Is gewoonweg niet te gelooven!'
Frits heeft plannen om ook in Nederland werk te verrichten. 'Het Dept. van Econ. Zaken en ook dat van Koloniën biedt daarvoor zeker een goede kans.' Het is niet duidelijk of werk tijdens het verlof ook (goed) betaalt. En vader vraagt ook of zijn zoon niet eens een dissertatie zou willen schrijven,'om je Doktoren bul te gaan afhalen in Leiden.
'of wacht je daar nog 6 jaar mee? Of is dat idee heelemaal van de baan. De bazen die geen academische opleiding hebben gehad houden zeker niet van personeel met minder ervaring dan zij zelve en wel met een dokterstitel. Enfin, je zal zelf wel weten wat het beste is.'
Ondertussen moeten de kinderen dan elders onder de pannen. Vader weet wel goede kindertehuizen, zoals het kleuterhuis bij Baarn. 'Baby-creches zullen er ook wel zijn, voor het geval je met Koningin Elizabeth een reisje gaat maken en Prinses Elizabeth thuis wilt laten voor een paar dagen.'
En dan een opmerkelijk bericht:
'Geluk gewenscht met het herstel van den vrede met de Conradkade en de overwinning die je zelf op jezelf hebt behaald. Dat lkost heel veel dat weet ik en je vrouw zal je er des te meer om waardeeren, vooral ook omdat je het voor háár hebt gedaan. Extra pluim, 2 epauletten plus griffel en prent.'
Er heeft zich dus zeer waarschijnlijk iets voorgedaan tussen schoonfamilie en Frits, waardoor mogelijk ook hun verblijf in Manindjau van kortere duur is geweest dan aanvankelijk gepland. Maar er worden geen details vermeld, dus het blijft gissen. 
Na een mededeling dat de zomertijd al eind maart is ingegegaan, dus dat dat scheelt op de lichtrekening: 
'Dat kleine buitenkansje mocht wel, want ik had 15 Esc. onkosten aan m'n gouden horloge -in Nederland zou het viervoudige zijn berekend.' Na twee jaar niet te zijn gebruikt moest er glas op, moest het schoon gemaakt en geolied worden. 
Het vervolg van de brief komt hierna. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...