Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

vrijdag 16 september 2022

November 1937 (3); één lui werkman

Oh jee, hoe gaat het nu met de roman? Wordt het weer een min of meer geaborteerd project nu Pieter sinds zijn vorige brief (12 dagen eerder) niet meer achter de schrijfmachine heeft gezeten?
'De laatste paar dagen heb ik n.l. werklui of liever één lui werkman hier gehad om de ceilings te repareeren die onbehaaglijk begonnen af te brokkelen. Door het gerij van zware auto's kwamen er hoe langer hoe meer barsten in mijn diverse plafonds en hier en daar vilene de stukken er uit. Met behulp van een dictionaire een briefje aan de eigenaresse en waarachtig het hioelp. De vent liet natuurlijk alles in een geweldige zwijnestal achter, maar dat heeft de werkster Zaterdag weer prachtig weggewerkt.'

'De oude vrouw, bij wie ik speciaal in de smaak scheen gevallen te zijn, nóg erger dan bij de andere twee, had een vierregelig welkomstgedichtje op me gemaakt, dat door mijn den volgenden dag hoffelijk werd beantwoord met een couplet of zes, en dat sedert dien aan alle bezoekers die er komen wordt voorgelezen. Nog geen tien dagen later heete ik 'Peter'.' 
Dat ging als volgt:


'En omdat het bij mij altijd hollen of stilstaan is, had ik ook twee Zondagen achterelkaar diner-invitatie van de familie Rush, want die hadden een gast op die twee avonden, 'n directeur van een Engelsche staal- en gereedschappenfabriek, waarbij ik dan als entertainer wordt gebruikt, ofdewel als mannetje dat de spraak aanbrengt. DAt de aangename voedselafwisseling me wel eens zeer welkom is behoeft geen nader betoog.'
Op 'Henkies' verjaardag schrijft Frits een brief aan zijn vader, 'nadat een vorige poging voor de verandering weer eens in de modder was gewaaid'. Het lijkt erop dat Frits zijn vader vast met diens verjaardag feliciteert, maar dat weet ik niet zeker. 
'Ja, die Maleische wens houdt zowat alles in wat 'n mensch behoeft. Thanks very much. Ik heb maar één wensch voor mezelf en dat is niemand tot last te zijn en als met dat in den loop van het volgend jaar zou mogen lukken dan was ik de koning te rijk.'
Ondertussen is Katy aan het solliciteren, tot in Monaco aan toe, maar dat kennelijk niet ideaal, want Pieter schrijft: 
'je hebt gelijk, hoor Katy, dat andere baantje geeft ook veel meer innerlijke bevrediging. Ik hoop dat het je zal lukken om door je werk en war evenveel waarde heeft, door TACT en juiste beoordeling van menschen, die nieuwe baan tot een succes te maken, dan heb je van die lammelingen in Het Huis nooit goede getuigen meer noodig. Ik ben allemachtig blij voor je. Schrijf me maar als de geoliede bliksem terug hoe je daar alles gevonden hebt en loop niet te hard van stapel, dan overdonder je niemand en heb je zelf tijd om alles kalm in je op te nemen.'
Pieter neemt zich voor nu weer had aan de slag te gaan en de recensies door te nemen.
'Ik moest vreeselijk lachen om het gebruik van Katy's taaltje door Frits: 'Stoute boekje, hör!'. Katy zal wel weinig tijd hebben voor het derde deel, dus stuur ik het maar gauw door, liefje.' En dat is het weer voor deze week. We moeten het ermee doen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...