Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 8 september 2022

Oktober 1937 (2); met een sigaar ten hoofde

Een korte brief deze keer, we lezen al gauw waarom. Pieter maakt dit keer niet veel woorden vuil, maar begint wel met verwijten. 
'Ja, Fritsje, je mag nu tegen Katy bedisputeeren dat er soms in weken niets van jullie kwam, maar dat is toch heusch wél zoo. En dat jullie van mij al in een 'poos' niets hebben gehoord is toch zeker maar een grapje. Jarenlang heb ik geen week overgeslagen en sedert ik overgegaan ben eenmaal in de tien dagen is ook dáárin nooit tekort geschoten.'
Dat de posterijen mogelijk hinder ondervinden van de onrustige situatie in vele delen van de wereld, laat Pieter duidelijk buiten beschouwing. 
Van Frits komt kennelijk een uitreksel uit een boek van Huizinga dat 'bepaald geestig is.* Zoo IS de Engelsche Zondag. Misschien kan ik dat extract nog gebruiken voor mijn boek. 
Wat zijn eigen boek betreft, is Pieter gelukkig weer wat opgeschoten. Hij zit op bladzijde 103. 
'Er moest weer wat 'fiction' tusschen door om niet te zwaar op de hand te worden. Daar heb ik eenige dagen werk mee gehad tot ik mijn draai weer had gevonden en zijn die laatste bladzijden niet de slechtsten. Het is lastig om, als je eenmaal met een ernstig onderwerp bezig bent, er een stuk goedkoopere fantasie of wat erotiek tusschen door te vlechten. Maar, vanwege de leesbaarheid en verkoopbaarheid, zijn dat toch m.i. tegenwoordig factoren die niet mogen ontbreken. Over een dag of 15 hoop ik Katy het derde 'instalment' van de roman te sturen. Jullie moeten in je beoordeeling ook niet te rade gaan met de vraag of jullie het eens bent met het geschrevene of niet, maar uit sluitens met de vraag of het leesbaar is en of het den lezer voldoende boeit.'
Zoonlief heeft ook iets geschreven over het roken van sigaretten. Vader is het er helemaal mee eens. Hij heeft van meneer Rush een 'fatsoenlijke cigaret' gekregen, maar die smaakte hem veel minder goed dan zijn eigen gerolde 'coffin nails'. Pieter vergelijkt zichzelf met de hertog van Windsor die ook geen luxe merk schijnt weg te paffen. 
'Alleen aan een pijp heb ik ma mijn 'Boeren-tabak'speriode niet meer kunnen wennen. Mijn tong wordt branderig en na verloop van eenige dagen krijg ik er een steek van boven in mijn hersenen. Leuk waren die herinneringen van onze tochten naar de bioscoop, ieder met een sigaar ten hoofde. Ja, een goeie sigaar-rooker ben ik ook nooit geweest. Ik houd het ten opzichte van rooken met Oscar Wilde (geen insinuaties s.v.p.) die zei: 'een sigaret is dáárom het meest perfecte ding op de wereld omdat men er nog niet genoeg van heeft wanneer men er mee klaar is.'
En van strootje gaan we naar fruit:
'Van de dienstmaagd beneden kreeg ik een peer die haar moeder, die op visite is uit het Noorden des lands, had meegebracht. Het was een van de acht die de boom had opgeleverd. Ik heb die peer voor de aardigheid eens gemeten: hoogte 17 cM; omtrek 32 cM. Hij is nog niet rijp en had ze de vrucht netjes in een touwwerk hangertje bevestigd om bij mij op te hangen. Zoo werpen 5 Esc. fooi die ze eens per maand van me krijgt voor allerlei kleine diensten, toch nog 'vruchten' af.'
Ter verrijking van de staatkas en inperking van de graanimport, wordt het gewone brood inmiddels, tegen dezelfde prijs, met maïsmeel vermengd. 
Maar goed, nu stopt Pieter toch met schrijven, tenminste aan zijn kinderen. Met een vol velletje moeten ze het dit keer doen, want vader popelt om verder te schrijven aan zijn roman. Nog wel even een enkele vraag aan de kinderen: 
'Wie kan me zeggen de namen van de uitvinder van Christian Sciene en van die Zweedse lucifers-millionair oplichter?'

* Hier wordt vast een omschrijving van de Engelsen bedoeld door de bekende Nederlandse historicus Johan Huizinga (1872-1945). Lees hier meer over deze intrigerende man. 

** Die oplichter was Ivan Kreuger. Lees maar.
En Christian Science oprichter was Mary Baker Eddy. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...