Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 7 september 2022

September 1937 (3); het bezit van een geweten

'Zoo lamzaam aan de hand (zou Henkie zeggen) is het weer schrijftijd geworden en gelukkig is het deze week niet het oude liedje: van niemand iets ontvangen. Integendeel. Het is oudergewoonte weer hollen of stilstaan.' 
Frits schrijft zijn vader over Kim (Kipling natuurlijk) en Pieter denkt er net zo over als zijn zoon.
'Ook ik ben de tel kwijt van het aantal malen dat ik het gelezen heb en het gekke is dat je telkens als je het oppakt verder blijft lezen, ofschoon je precies weet wat er komt, bijna in dezelfde bewoodingen. Onlangs nog ontdekte ik een maçonieke referentie die me alle vorige keeren ontgaan was. Je zegt: - 'telkens vallen me dingen op die ik de vorige keer òf niet begrepen heb, óf in een ander licht zie. ' Weet je hoe dat komt? Omdat jezelf in dien tusschentijd zooveel ervaring rijker bent gewordne. Een zectarisch godsdienstig mensch., b.v. zal nooit die lamafiguur kunnen waardeeren zooals wij, en zal ook partijdig staan tegenover Father Victor en Mr. Bennett. Hoewel ik behalve anti-dogmatisch nog heftiger anti-Roomsch ben, is me Father Victor toch een veel sympathieker figuur dan die stomme Bennett. En door het heele boek blijven de characters zichzelf zoo trouw, zooals b.v. Mahbub Ali, de Sahiba en de Babu, to say nothing of the Lama. En zooals ze allemaal van die jongen houden, dat zelfs de ruwe Mahbub Ali in de buurt is toen Kim uitgeput met zijn Lama van de Himalayas terug keerde.'



Verder kan Pieter lekker klagen over het niet ontvangen van foto's die nota bene wel naar Bussum zijn gestuurd. 'Ik hoop dat het geweten van jullie alle drie hevig begint te spreken.' Dus Essie is kennelijk niet meer vrijgesteld. Nu heeft ze dan ook weer eens geschreven, 'wat in elk geval het bezit van een geweten aantoont.
'Als ik het verschil van de berekening van jullie dokter deel met jullie eigen rekening dan wordt de nieuwe burger(es) op 5 December geboren. 'T Zal benieuwen.'
We weten inmiddels dat het er niet ver naast is. 
Ondertussen is Pieter op bladzijde 87 van zijn roman. Hij is blij dat Katy zijn fantasie met genoegen heeft gelezen. 'Als het maar zóó is dat men graag verder leest, dan zal er wel een uitgever ook voor te vinden zijn. Overigens weet vader niet hoeveel pagina's hij nog nodig heeft 'voor ik onder allerlei smakelijker bedrijven door mijn theorie volledig zal hebben ontwikkeld. Literair beteekent het niets, maar ik geloof wel dat er voldoende afwisseling en ook een weinig spanning in zit. Spanning is eigenlijk het woord niet; beter is: nieuwsgierigheidsopwekking.'
Omdat hij middenin een hoofdstuk zit, zal het verslag van zijn zondagse uitje op zich laten wachten en wordt de brief ook niet veel langer. Aleen nog even dit:
Vader wil nog graag wat prijzen vergelijken met Nederland, dus vraagt dat aan Katy. Hij kocht juist 25 appels voor 20 Nederlandse centen en een kilo drijven voor 12. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...