Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zaterdag 1 oktober 2022

April 1938 (1 bis); na een spin-vergiftige brief

Dan terug naar Pieters opsomming van zijn investeringen, zoals eerder al aangekondigd.
'Inderdaad, het wordt tijd, zooals je zegt, dat de constellatie der sterren eens in mijn voordeel gaat keeren. Of daarmede in het begin dezer maand een aanvang is gemaakt.....? De Heer Gonsalves heeft na een spin-vergiftige brief die ik hem gestuurd heb, op 1 Apr. 150 Escudo's betaald. Die 1 April wasn't All Fools Day after all. Dat zou iedere maand worden herhaald, maar dat moet ik nog eerst zien. In ieder geval was ik hier al heel erg blij mee, want nu is er voorziening voor de versleten broek en als hij blijft betalen dan ontmoet ik jullie in een splinternieuw pak in Lissabon. 
Het was eigenlijk deze onmiddelijke geldzorg die mij deed piekeren en verzinnen hoe ik nu toch eindelijk eens uit die hersens van mijn klinkende munt kon slaan. Want dat moet toch kunnen. Er zijn toch waarachtig nog wel gróótere dan ik die verdienen. Frits...'

Er is bericht van oom Koo en tantje Mientje, die in de problemen zitten, maar door een voorschotregeling van de regering wel weer even gered zijn. Door boven de winkel (?) te gaan wonen, wordt er veel bezuinigd. Pieter hoopt dat Koo het hoofd boven water kan houden, want hij weet zelf hoe moeilijk het is om een baan te vinden 'als je over de 40 bent, laat staan ouder.' Het is zorgelijk dat Roelof longontsteking heeft, maar gelukkig is het een 'stevige knaap'. En de oude heer Bernal gaat ook hard achteruit. 'Hart, blaas, enz..' Pieter zelf heeft door de kou een blaasontsteking opgelopen, maar met de zomer in aantocht, hoopt hij dat die 'het geval weer in het reine zal brengen.'
'De kiekjes waren fijn. Wat 'n oogen heeft de prinses! Dat belooft een schrander deerntje te worden. Jongens ook leuk. Aardige kop met haar heeft Henkie.'

* Met Gerzon, bedoelt Pieter vast het modehuis, waarover hier meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...