Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

donderdag 15 september 2022

November 1937 (2); de Jantjes van de 'Hertog Hendrik'

Er komt helemaal 'NIX van NIEMAND', tien dagen na de vorige brief. Dus er hoeft ook niets beantwoord te worden. 
'Indachtig aan het spreekwoord: 'Geen tijding - goede tijding' veronderstel ik dat het jullie weer allemaal best gaat. Esjes been weer beter en Katy zonder flu.'
Dan maar een woord over de geboortedag van 'Dr Kuyper, de Geweldige' wiens honderdste geboortedag wordt herdacht in de pers. *
'Als je praat van 'een vriend met kloek verstand en koel gebiedend oog' dan was hij dat mannetje. Die vent keek dwars door je heen. Ik ben eens 'n keer bij hem thuis geweest, maar je behoefde hem van nix iets te vertellen wat hij niet wist. 'n Paus in Nederlandsch formaat!'
En nu hij het dan toch over de doden heeft, memoreert Pieter ook Renate Müller 'de eenige filmactrice waar ik ooit een soft spot in mij heart voor heb gehad.'** Al heeft hij haar dan maar een keertje op het doek gezien en dat was in De secretaresse. 'Een lief meisje was het. Al de andere, behalve Martha Eggerth, doen me aan als vampyrs.' 
En nog iemand die is overleden: 
'Toon Dupuis, de beeldhouwer, in wiens atelier ik menig keer op bezoek ben geweest. Een van zijn laatste werken was het monument ter eere van Koningin Emma meen ik. Alvorens van dit 'dooie' onderwerp af te stappen, zag ik vanmorgen in de krant dat Ramsay MacDonald ook ad patres was verhuisd. Die liep ook liever met een hooge hoed op dan dat ie lid van de Labour Party was.'
Verder dus niet veel nieuws. Pieter heeft twee keer Nederlands horen spreken, dat is dus echt het vermelden waard. 
'Een maal door twee dames in de tram en eens door de Jantjes van de 'Hertog Hendrik' die hier eenige dagen op bezoek was.***** De eersten had ik geen reeden aan te spreken en de tweede groep durfde ik niet aanspreken omdat ik ze niet eens een glaasje port kon offreeren, dus liet ik ze maar scharrelen.'
En tot slot dan nog dit nieuws:

* Dr. A Kuyper was predikant. Lees maar.

** Lees hier over Renate Müller (1901-1937) (zangeres en actrice) en haar tragische einde.

*** Toon Dupuis (1877-1937) maakte in 1936 het beeld van Emma dat in 2001 werd vervangen. Lees maar.

**** En dan nog even over deze premier.

***** Dit was de Hertog Hendrik.Kijk vooral even naar het Polygoon beeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...