Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 28 september 2022

Maart 1938 (1); den stroom des Tijds

Het is plotseling eind maart. Dat is ruim een maand na de vorige brief. Pieter zit nog in Porto en wacht op bericht van zijn dochter. Ze heeft al tijden niet van zich laten horen en vader is ongerust. Gelukkig is er eind vorige maand wel een flink volgeschreven epistel van Frits binnen gekomen. Daar stond het nodige nieuws in.
'De prettige tijding was dat Frits hoegenaamd geen letsel heeft opgeloopen van zijn auto-smash, maar het was dan toch what you call a close shave. Je kan er toch zoo maar ongemerkt in 'n halve seconde geweest zijn. Ik zal nooit m'n schrik vergeten toen Katy uit Ysebrand's wagen geslingerd werd dicht bij het huis van de Groenevelds in Johannesburg. De tweede smash maakten we samen mee zonder dat iemand er iets van merkte. Dat gebeurde op den weg van Lincoln naar Londen. Had onze voorband niet geklapt dan waren we kalm doorgereden na van een passeerend autotje een spatbord en 'n deurhandle te hebben afgeritst. De ruiten van het andere wagentje waren stuk, maar gelukkig had niemand eenig letsel. Het ongeluk gebeurde waarschijnlijk door het springen van onze voorband op het moment dat onze groote zware auto dat kleine ding tegen kwam en daardoor net even uit koerst raakte.
Tusschen haakjes - een radio hier in de buurt speelt op het oogenblik de wals uit The Merry Widow. Dat is toch een wereldverslindende melodie geweest en blijkbaar nog. A la Tarara-boemdjee, de Blauwe Donau, Yes, we have no banana's Tea for Two enz.)*
In elk geval is een schade van f 225,- beter dan twee gebroken armen, beenen en evtl., nek. Je uiteenzetting over de verzekering en mogelijke procedure is helder als kristal, zoodat er weinig anders overbleef dan het rijnmpje van vader Cats: -
......en ze pisten een plas
en lieten de zaak zooals die was.'
Er zit een gouvernementstoelage op de auto, van 6 cent per kilometer, maar die is heel krap berekend. En zo zijn er nog wat zaken die erbij betrokken moeten worden. 
Naast een mopje, weet Pieter ook een bijzonder weetje te vermelden dat hij heeft opgepikt in The Listener, dat is een tijdschrift dat de lezingen die zijn gehouden voor de BBC-radio op schrift stelt.* Pieter leest over 
'een artikel [...] waaruit men met eenige zekerheid mag aannemen dat wij in staat zijn de sexe van onze kinderen vóór de geboorte te bepalen. Ik heb dat artikel uitgeknipt en zonder vermelding van afzender, als drukwerk verzonden aan Z.K.H. Prins Bernhard der Nederlanden, Soestdijk. Nu zal 't mij benieuwen of Nederland eerlang een toekomstigen kroonprins rijk zal worden. Het principe schijnt te liggen in de chemische lichaamsgesteldheid van de moeder. Is die alkaline (base) dan worden het jongens. maar wanneer acid (zuur) dan worden het meisjes. In 73% van genomen proeven kwam deze theorie uit.'
Pieter heeft in de tussentijd nog gesolliciteerd bij de Arbeiderspers, op de functie van adjunct-directeur, maar daarvoor werd hij te oud bevonden, 
'aangezien de bedoeling was een jonge man die later in de plaats van V.d. Veen zou komen. Overigens was hij blij weer eens van mijn te hebben gehoord, enz., maar daar kan je helaas geen nieuw pak van laten maken.
Verder solliciteerde ik naar de baan van Directeur van de VVV, in Den Haag. Ik had toevallig nog eenige documenten waaruit bleek dat ik indertijd de 'Civic Association' te Johannesburg had opgericht en heb die er bijgevoegd. In plaats van de gevraagde leeftijd heb ik gezet: "m.l." en heb er een paspoortkiek voor laten maken die ik bij de brief insloot; dan weten ze meteen het ergste. Van de 6 exemplaren, die mij 42 1/2 cent kostten, sluit ik er een hierbij in, waaruit jullie zal blijken dat er tegen den stroom des Tijds niet is op te roeien.'
Inmiddels zijn er ook nieuwe data voor het verlof; er lijkt een maand uitstel aan te komen. Toch blijft Pieter zich verheugen en hoopt hij samen Kerst en Oud-en-Nieuw te kunnen vieren. Ondertussen wordt er kennelijk door Frits en Els gezocht naar een goede verblijfplaats in Nederland. Volgens vader kan dat, buiten de grote steden, voor 2 gulden per persoon per dag.
'Het goedkoopste zal waarschijnlijk wel zijn om gemeubileerd te huren 'n meisje te nemen, omdat jullie waarschijnlijk veel buiten de deur zullen eten en je op die manier niet dubbel betaalt. Compleet pension in de steden schijnt wel iets duurder te zijn dan buiten, maar voor f 3,- kom je zeker terecht. Ja, ik zag in de krant dat een gunstiger salarisregeling met terugwerkende kracht tot begin Januari in de maak was. Gefeliciteerd!'
Pieter vindt het een goed idee van zijn zoon en schoondochter om in Lissabon kleding aan te schaffen. 
'De kleermakers werken hier onberispelijk, voor zoover ik dat aan het uiterlijk van anderen kan nagaan. Voor 'n 400 Esc. behoor je een fatsoenlijk pakkie te krijgen. Niet het beste, maar toch very good. Voldoende en meer voor die ééne winter in Holland. Ook voor Esje kunnen we laten maken in die 14 dagen. Ik zal zien dat ik bij jullie aankomst het noodige adressenmateriaal bij handen heb.'
En dan heeft vader ook nagedacht over een mogelijke verbinding in verband met een reis naar Schotland om vrienden te bezoeken. Dan is de Leith boot vanuit Amsterdam het meest geschikt, 'die brengt jullie vlak bij een der mooiste straten in de wereld: Princess Street in Edinburgh.** Vervolgens zouden ze kunnen doorreizen via Glasgow naar Dublin, om daar de 'Consultaire secretaresse' te kunnen bezoeken, a.k.a. Katy!

Mocht je de wals van Die Lustige Widwe willen beluisteren, dan kan dat hier.

* En wat meer over The Listener, hier.

** Leith was de belangrijkste haven van Edinburgh. Hier vandaan waren goede verbindingen naar onder andere Londen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...