'Heden avond in mijn Loge (De Drie Kolommen) gekozen tot Onderzoeker.Sedert Jules Vernes zijn boek schreef "De Reis om de Wereld in 80 Dagen" zijn er reeds heel wat menschen geweest die dat romantische verhaal hebben nagevolgd; alleen in steeds vlugger termijn. NOg niet zoo lang geleden is het onder allerelei moeilijkheden gedaan per vliegmachine, door eenige Amerikaansche vliegers. Daarover, is evenals over de Holland_Indië vlucht een boek verscheenen.Nu deze weer! Globetrotters zijn een uitwas uit dezen tijd, d.w.z. van de laatste 30 jaren ongeveer. Nu ik dit schrijf herinner ik me, dat ik als negentien à 20-jarigen leeftijd ook eens zoo'n bevlieging heb gehad.* Ik en nog iemand, wie weet ik niet meer, zouden samen op stap gaan; eerst langs den Rijn, vandaar zuidelijk en dan langs den Donau naar Constantinopel, Klein-Azië, Perzië, Afganistan, Indië, China, enz, dat waren zoo de luchtkasteelen die wij zaten te bouwen. God weet waar we ergens een kopje kleiner gemaakt zouden zijn. Ik was reeds begonnen brieven op te stellen aan fabrikanten, die ter wille van de reclame ons het benodigde voor de reis zouden leveren., toen mijn reiskameraad in spé de schrik ervoor kreeg en er maar liever van af zag. Een anderen gek kon ik toen niet vinden, dus is het bij het plan gebleven, waar ik, gezien latere ervaringen, achteraf gezien niets rouwig om ben. Per velocipede, per "pedes apostolorum", per auto, op alle mogelijke manieren zijn die pogingen begonnen en ontijdig beeindigd. Of die rage voort zal duren? Wel mogelijk. Avontuurlijk aangelegde naturen zullen er altijd zijn en de eenigste manier om avontuur te beleven is weg te komen uit het sleurleven. Ik kan daar voor voelen.'
Aan de bovenzijde van de bladzijden heeft Pieter hier toegevoegd:
'(1934 Bij velen zijn deze wereldtochten tegenwoordig wanhoopspogingen om aan den kost te komen, want jongelingen vooral hebben niet de geringste kans om een werkkring te krijgen. De wereld heeft tussen de 30 en 50 millioen werkelozen op 't oogenblik, die toch allemaal moeten leven.)'
Daarna:
'Mei 28 9.43 naar Amsterdam Amstelhotel to meet Mr. W.C. Thorn, managing director of an advertising bureau. He proved to be a brother macon. Talked my scheme over with him (psychological bureau - call it Kipling Institute)Maakte de reis naar A'dam in gezelschap van Voskamp die mij de bizonderheden vertelde van het Oerz-roer, waarvoor hij de vertegenwoordiging heeft gekregen. Oerz zeilde bij kalm weer eens op de Elbe en zag een groote boot aankomen. Ieder schip giert, d.w.z. volgt geen rechte lijn en zal dus nolens-volens langer weg afleggen. De positie die Oerz constateerde was als volgt:
Nu zou men verwachten dat de kopgolf vooraan het schip het hoogst zou zijn aan de zijde van het pijltje in de veronderstelling dat daar de grootste druk is. Neen, hij zag de hoogste kopgolf aan de zijde van het X en kwam daarop tot de conclusie dat een schip door het water schuurt en niet snijdt. Immers wat gebeurt er in werkelijkheid? De geheele schuine lijn (van X af naar achteren ) stuwt het water op. De oplossing van dit vraagstuk is alweer een van de vele eieren van Columbus. Ik zal de prospectus zien te krijgen en hier inplakken, dan behoeft ik niet zooveel te schrijven.
Het Flettner-roer geeft dus den geest en mijn arme Kitchen-rudder waar nog zooveel reizen voor gedaan zijn, zooveel geld en werk in zit, eveneens.Of de Flettner Rotor ooit iets zal worden.'**
* In augustus 1901 was Pieter terug in Nederland, volgens een aantekening: '13 Aug '01 A'dam Chr. Nat. Boeren Comitée. In '02 is hij even in Brussel en dan weer in Amsterdam. Eind februari 1903 vertrekt hij weer naar Afrika (via Lissabon en Las Palmas). Waarom Pieter in deze jaren Zuid-Afrika heeft verlaten, is mij niet bekend. Maar kort daarna zal hij in Kaapstad met Sophie trouwen.
** De prospectus ontbreekt in het dagboek. En het Oertz (!) roer is nog steeds in gebruik. Het keukenroer (Kitchen rudder), is er in een moderne variant ook nog steeds. Dit principe wordt hier uitgelegd.
Het Flettnerroer geldt tegenwoordig als een betrouwbare, veilige en energiezuinige optie.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten