Drie dagen na het rapport van de boekhoudmachine, wijdt Pieter zich weer aan zijn dagboek. Hij schrijft nu met lichtblauwe inkt en is op de persoonlijke toer, al houden de berichten over Admundsen en de lucht-/ballonvaart hem ook bezig.
Hij plakt plaatjes in van de verongelukte Shenandoah zeppelin die bij een orkaan doormidden brak, waardoor 14 mensen om het leven kwamen.
Pieter schrijft bij een plaatje van de zeppelin ZR3 [de r staat voor 'rigid'] boven Berlijn:
'(Een tocht die over de geheele wereld de aandacht heeft getrokken was die van de door Duitschland aan Amerika geleverde Zeppelin. Deze vond plaats in Aug of Septemeber van het vorige jaar en liep zonder ongelukken af.Wat zal men het later "zielig" vinden, dat wij dit als iets bizonders hebben beschouwd.Kipling's "With the Night Mail" is geloof ik wel een aannemelijk toekomstbeeld.)'*23/5/1926 Frits gisteren morgen naar het kamp in Ommen vertrokken - met zijn Padvinderstroep.Met Katy en de "Heen en Weer" de Maas over en via de Hoogstraat terug. Bijna 2 uur gewandeld. Fie was naar het ziekenhuis voor laatste zangvoorstelling van haar zusterkoor in dit seizoen.Heden morgen met Fie een gesprek over "Voorheen en Thans" naar aanleiding van bericht in de N.R.C. dat de zilversmeden te Schoonhoven nu op een uurloon staan van 40 cent. Dat is dus met een 8-urige arbeidsdag f 3.20 per dag. Als ze Zatermiddags niet werken, komen ze dus met nog geen f 18,- per week thuis. Dat begint alweer te lijken op de tijden van onze jeugd, ofschoon er toen voor een loopknecht b.v. f 9,- (negen gulden) per week werd betaald en de man er dan, als er niet te veel kinderen waren, net van kon komen. Van iets hoogere loonen werd zelfs nog gespaard. Natuurlijk was alles toen veel goedkooper. B.v.:
En hij vervolgt:
'1926 loon per jaar f 300,-waschgeld f 26,-Verzekeringsgeld p.w. 50 cent f 26,-1 à 2 weken per jaar vakantie plus f. 2,- pensiongeld [?] per dag.Zondags om de ander week vrij. Overige Zondagen een Kerkbeurt.Werkdag 7 v.m. - 7 n.m.Zelfs tegen deze loonen is een goede dienstbode nog moeilijk te krijgen. Het dienstbodegeklaag is al zoo oud als de weg naar Rome, toch is het een probleem dat nu acuter is dan ooit. Vele fabrieken kunnen vrouwelijke werkkrachten gebruiken, b.v. zuivel- en margarinefabrieken chocolade- en bonbonfabrieken, de kledingindustrie enz. enz.Vroeger, vóór de zoogenaamde "emancipatie" van de vrouw (zie her werkelijk goede boek "de Opstandigen" van Joh. v. Ammers-Kühler) waren er niet zooveel of nagenoeg geen vrouwen in betrekking op kantoren.** Nu zijn ze overal, voornamelijk voor de telefoonbediening en voor de schrijfmachine(de "tik-juffrouw") Ateliers, winkels, restaurant - en hotelbedrijf, het onderwijs, maken in verschillend rangen en standen veel gebruik van vrouwelijke werkkrachten.Toch, datgene waar de vrouw vóór den grooten oorlog van 1914-1918 om vechten moest, een werkkring in het maatschappelijk leven, dat kwam door den oorlog vanzelf. Toen er in verschillende bedrijven gebrek kwam aan mannen, namen de vrouwen als vanzelfsprekend hunne plaatsen in, zelf tot tram- en treinconducteur, taxi - en autobestuurder, land- en fabrieksarbeid enz.'
* With the Night Mail is een verhaal van Kipling dat voor het eerst werd gepubliceerd in 1905. Het verhaal speelt zich af in het jaar 2000 en de verteller zit in een 'airship' lichter dan de lucht op weg van Londen naar Quebec. Alles rond de vlucht: de techniek, de radiocommunicatie, de expertise van de bemanning, wordt in detail beschreven. Het verhaal eindigt als, twintig minuten voor op schema, het luchtschip veilig afmeert aan een 'receiving tower'.
Jo van Ammer-Küller (1885-1966) was een schrijfster van diverse (familie)romans die zich vooral in gegoede kringen afspelen. Ze was een voorstander van de zelfstandige vrouw, maar vond de emancipatiebeweging maar niks. Haar Duitsgezindheid en duidelijke mening over de verschillen tussen blank en zwart, hebben haar carrière geen goed gedaan. De opstandigen verscheen in 1925.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten