Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zondag 18 december 2022

Mei 1926 (3); het strikt persoonlijke element

Pieter houdt zich aan zijn woord en schrijft niet zozeer over zijn eigen leven en wat er rondom hem gebeurt, maar hij probeert de wereld om hem heen te bevattten of in ieder geval te beschrijven/vast te leggen. Hij plakt heel wat krantenknipsels in en bijt zich na de staking vast in de Noordpoolexpeditie. Het getuigt van een brede belangstelling die zeker aanstekelijk zal blijken bij diverse nakomelingen. 

Pieter schrijft voort:
'Veel geschrijfs is er over de Noordpoolvluchten, waarvan men hoopt dat zij belangrijke gevolgen zullen hebben. Men weet niet of daar land is en als het er is dan zou dat waarde kunnen krijgen. Er zou steenkoool kunnen zijn of men zou er rechten kunnen laten gelden als het luchtverkeer toeneemt en men b.v. van Europa via de N.Pool naar Japan zou reizen (Veel korteren weg). 
Mijn belangstelling ervoor is uitsluitend van wetenschappelijke aard. Ik vind het een enorme prestatie van het menschelijk kunnen. 

Zeventien jaar geleden heb ik reeds krantenknipsels en illustraties bewaard over hetzelfde onderwerp. Toen echter ging het per slede en ten koste van veel ellende en ontbering. 
Niet dat het nù geen moedig stuk werk zou zijn. Verre van dat. Maar een vlucht of tocht per vliegmachine of bestuurbare ballon spreekt toch meer tot de technische verbeelding. In de tochten van Peary, Scott, de vorige van Admunsen, Nansen en andere, treft ons meer het strikt persoonlijke element - de "ausdauer". 
Nu maakt men reeds Noordpooltochten per vliegtuig en luchtschip en 17 jaar geleden, toen ik de hierna volgende knipsels verzamelde was Wright voor het eerst over "Het Kanaal" gevlogen en begon de zeppeling juist "opgang" te maken. 

Sedert dien ben ik omstreeks 1919 lid geweest van de commissie die Sir John Allcock te Amsterdam ontving. Toen men na "den oorlog" (1914-1918) de gemaakte vliegvorderingen commercieel wenschte te gaan uitbuiten was het Allcock die de eerste oceaanvlucht maakte. De ontvangst te Amsterdam, ter gelegenheid van de E.L.T.A. (Eerste Luchtvaarttentoonstelling Amsterdam) was goed in scene gezet. Het publiek vereerde den held, maar bedoeld was reclame voor Vickers Ltd., de Engelsche "Krupp". 
De man die in 16 1/4 uur de Atlantische Oceaan overgevlogen was, bonkte een paar weken na zijn bezoek aan Amsterdam, in de buurt van Parijs, bj mistig weer tegen een boom op en sneuvelde.

Sir John had die Oceaanvlucht gemaakt met een der Vickers vliegtuigen, genaamd: Vimy". Deze naam was ontleend aan het feit dat dit model bombardeervliegtuig, dat 2000 K.G. bommen kon meevoeren, voor het eerst bij Vimy (Noord Frankrijk) tegen de Duitschers in gebruik was genomen en goede moorddiensten had verricht.

Dit model had men op de tentoonstelling als passagiersvliegtuig ingericht. Ik maakte toen met Genraal Snijders - de oud-opperbevelhebber van land- en zeemacht mijn eerste vlucht (Ik was toen onderdirecteur van Vickers House in Den Haag). 

Hier kun je iets meer lezen over de E.L T.A. en Vickers. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...