Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

dinsdag 4 oktober 2022

Mei 1938 (2); een geloovige slikt alles

Er komt veel post binnen en daar is Pieter verguld mee. Zijn zoon schrijft hem zelfs een brief met wel 2960 woorden. Hij kan het gelukkig nog net zonder vergrootglas ontcijferen en 'waar een onverwacht woord te voorschijn kwam haalde ik de loupe er bij.' 

Helaas loopt de postbezorging spaak tussen Marseille en Spanje, waardoor de luchtpost er toch nog bijna twee weken over doet. De brief van Katy deed er ook extra lang over.
'Ik snap niet waar dat in zit. Met Holland kan ik in 7 dagen heen en weer correspondeeren, dus waarom zou Dublin er dan 8 dagen enkele reis over doen.'
Over klein schrift gesproken:
'De Casparus Meulman schilderij, met het Onze Vader ter grootte van een kwartje is nu onder Katy's hoede. Ik heb nog getracht het aan een Meulman-familie te verkoopen voor f 100,- maar ze hadden geen centen.' 
Als reclame van een lettergieterij heeft Pieter ook wel eens het Onze Vader gezien, zo groot (of klein) als een hoofddrukletter M. 'gewone druk, op een letterstaafje.' 
Naar aanleiding van bespiegelingen over sterrenkunde en metingen schrijft vader:
'Neen, beste kerel, met je opvatting over Ruimte kan ik het niet eens zijn. Wat jij er van maakt is wel een redelijk begrip om over een zich uitzettend heelal te kunnen philosopheeren, maar Ruimte is voor mij Ruimte, of er zich melkwegstelsels in bevinden of niet. Volgens jouw opvatting zou ik van een huis waarin ik eenige ongemeubileerde kamers heb kunnen zeggen dat mijn huis voor de deur van die kamers ophoudt. Nee, ouwe jongen, dát gaat niet. Maar zooals je zegt, een brief en een wetenschappelijke verhandeling zijn twee verschillende dingen. Gaan we dus over naar het onderwerp slijtage.'
Bij vader vergaat het net als bij zijn kinderen. Hij moet 14 escudo uitgeven voor twee nieuwe slopen. 'Dat was een rib uit m'n lijf. Een poosje geleden ging ik met mijn groote teen door het bovenlaken.' Wat prijzen van kleding betreft moet Frits rekening houden met tussen de 28 en 32 gulden voor een pak. 
Dan maar weer eens een mopje:

De nieuwe bestuursregeling waar Frits over schrijft, vindt Pieter ook erg interessant. Hij is benieuwd of er bij de verkiezingen met stembiljetten is gewerkt en hoe dat dan met de analfabeten ging. 
'Ik heb gelachen om Bobbie's voorgemeende bekendheid met z'n Portugeesche grootvader. Intusschen bedankt voor de welwillende opmerkingen te mijwaart wat het uiterlijk op dat kiekje betreft, maar jullie zult op 16 December a.s. wel merken dat ik er toch heusch niet jonger op geworden ben.'
Hij is ook blij dat 'prinses Elizabeth 'zoo'n mooi en lief kind is' en hoop dat ook snel zelf te mogen constateren. 
Tot zover de beantwoording van de brief uit Indië.
De brief van Katy is een stuk korter dan de bijna 300 woorden, dus is ook sneller beantwoord.
Vader dacht wel dat zijn dochter Dublin vies zou vinden. Ze is 8 dagen in Londen geweest, maar vermeldt niet wat ze daar zoal heeft gedaan. De consul was zo vriendelijk haar op te halen en de vorige secretaresse is er nog om Katy in te werken. 
'Ja, voor je uitspraak van het Engelsch ben ik nooit bang geweest, die is opvallend goed. En het is niet alleen of zoozeer de uitspraak, maar je hebt de juiste 'twang' - zal ik het maar noemen. Dat is 'n boel waard. En dat is iets dat je niet leeren kunt. Dat heb je of je hebt 't niet.'
Tot slot: Bak heeft gereageerd en Pieter laten weten nu even geen tijd te hebben voor het kruiswoordpuzzelgedoe wat hij ook wel wat eerder had kunnen melden. De keel gaat weer beter, maar 'ben verder de laatste acht dagen aan het leegloopen.' Vader denkt dat dit 'schoon schip maken' op z'n tijd vast ergens goed voor is, dus maakt zich geen zorgen. Brief gaat op de post.

Mogelijk is het genoemde boek een werk over of door Willem Hovy (1840-1915) die een overtuigd calvinist was. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...