Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

maandag 3 oktober 2022

Mei 1938 (1) ; deze wandelende schoorsteen

Het is alweer de verjaardag van Esje als Pieter de typemachine onder zijn hoes vandaan haalt. Er is bijna een maand voorbij gegaan. 
'Ik ben n.l. al sedert eenige weken zeer miserabel. De goden hebben me n.l. bezocht met een verhooging van temperatuur, verlaging van de vitaliteit en een zeer gevoelige keelontsteking, die een week lang zoo ernstig was dat ik nagenoeg niet kon slikken. Met veel moeite kon ik heele kleine beetjes dunne soep verwerken die mijn buren zoo vriendelijk waren me naar boven te sturen. Maar elk hapje was een pijniging. Slikken doet nu nog wel zeer, maar het gaat toch al hoopjes beter. Kunnen jullie je voorstellen dat deze wandelende schoorsteen reeds in geen 14 dagen gewalmd heeft?'
Er is voor Els' verjaardag in de tussentijd wel een vliegbrief verstuurd. Pieter is benieuwd naar een verslag van de verjaardag.

'Terwijl we toch over schrijverij bezig zijn heb ik nog een nieuwtje te melden. Ik ontving een paar weken geleden een brief, waarin niets anders zat dan een briefkaart, gericht aan de redactie van de N.R.C. Ik snapte er niets van. Enfin, ik lees de briefkaart, die luidde:- "Ik geloof dat ik in jaren niet zoo heb gelachen als om het stukje '3,14159....Enz.' in het Zondagsblad van gisteren. Misschien vindt de schrijver het aardig dat te hooren." Ik snapte er nog maar steeds niets van, tot me eindelijk een licht opging. Ik had n.l. 'n maand of zes geleden een stukje gestuurd naar de N.R.C. en was de inhoud er van alweer geheel en al vergeten, zoodat toen de volgende dag een exemplaar van de krant arriveerde ik m'n eigen stukje kon lezen alsof het iets nieuws was.'
Ondertussen leest Pieter drie 'tamelijk fijn gedrukte' geleende boeken met de correspondentie van koningin Victoria van 1837 tot 1861. Hij leest hierin dingen die op school niet onderwezen zijn. Bijvoorbeeld 'dat Willem I van Nederland indertijd afstand van de regeering heeft gedaan omdat hij verliefd was geworden op een Roomsche gravin, waarmede hij na zijn troonsafstand ook een morganatisch huwelijk heeft aangegaan.'
Overigens ontvangt Pieter veel tijdschriften en kranten van deze kennissen 'zoodat ik wat het wereldgebeuren en het geestelijke leven in Nederland betreft, gelukkig au courent blijf.'
Helaas heeft Pieter van zijn vriend Bak, (die van de fotopersdienst waarschijnlijk) nog niets gehoord. 
'Ik kan jullie niet zeggen hoe ellendig ik dat nu vind. Het is vervloekt als een idee van mij tegenwoordig eens ongehinderd voortgang heeft. Het lastige is nu dat ik zonder antwoord niet weet wat te doen. Ik weet nu niet of hij al met de kranten over het idee heeft gecorrespondeerd of niet. Ik zal hem nu weer eens schrijven en proberen een antwoord los te branden. Ik schreef hem n.b. het eerst op 18 April.'
Katy heeft laten weten dat ze op 9 mei haar nieuwe betrekking is begonnen. Pieter wil vooral weten hoe haar reis erheen was en hoe het zit met haar bagage. Verder hoopt hij op een zindelijk kosthuis, want in zijn herinnering is die zindelijkheid bij de Ieren niet groot. Naar het adres, de werkuren, het type werk, of er meerdere Nederlanders zijn en meer van dat soort zaken, is vader ook benieuwd. 
'De handelsbetrekkingen tusschen Holland en Ierland lijken me niet bijster uitgebreid op het oogenblik. Rotterdam onderhoudt geloof ik een 14-daagse dienst met kleine bootjes, weinig lading en 1 1/2 passagier. Toen ik indertijd de rondtrip Dublin-Belfast maakte, haalden we het grooste gedeelte van de lading op de terugweg nog van de zuidkust van Engeland. Enfin, je weet dat ik overal belang in stel, dus wat je kwijt wil wezen schrijf je maar.' 
Tot slot nog een kort verslagje van ''n grand spectacle' voor de deur. 
'De bisschop van Oporto kwam n.l. de kabeljauwvloot zegenen voor zij naar het barre hooge Noorden zou uitvaren. Donderbussen en sirenengehuil deden me denken aan het heidensche gebruik om de booze geesten met lawaai te verjagen. Dat duurde uren lang. Het eenige aantrekkelijke was 's avonds het vuurwerk, dat ik van mijn verandah af kon genieten. Nu lieve kinders, tot de volgende keer, wanneer ik hoop antwoord van Bak te hebben. Mijn apostolische zegen en veel liefs, met knuffels voor de ukken.'

Over de klassieker Bart Nel van Johannes Melle, lees je hier meer.

* De troonsafstand van Willem I wordt inmiddels wel geassocieerd met de liefde voor een Belgische gravin, naast een wetswijziging die de koning niet aanstond (en het begin van de ministeriële verantwoordelijkheid zou betekenen).  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...