Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 5 oktober 2022

Juni 1938 (1); 10 doosjes bocht-sigaretten

Het lijkt niet pluis bij de posterijen. Er zouden brieven moeten zijn die niet aankomen en de ontvangst is ook niet verzekerd. Pieter vermoedt dat de postbode die de bus leegt op het plein, waar Pieter zijn brieven post, om geld verlegen zit en de postzegels van de inhoud haalt, terwijl hij de brieven verscheurt. De Haagsche Post schijnt een brief niet ontvangen te hebben en dat zal bij de V.V.V. dan ook wel zo zijn, want daar krijgt Pieter ook geen respons. Mogelijk is de brief over het nieuwe kruiswoordproject niet in Indië aangekomen. In ieder geval staan de zaken daarmee als volgt:
'Om dit onderwerp maar meteen af tehandelen kan ik jullie mededeelen dat ik na dat bericht van Bak aan den gang ben getogen. Eerst heb ik een nieuw stukje voor de N.R.C. geschreven en heb dat tevens als aanloopje gebruikt om mijn plan voor te leggen. Daarbij had ik 8 netjes afgewerkte kruiswoordraadsels gevoegd, waar heel veel uren en mislukte pogingen in zitten.' 
Pieter stuurt een kopie ervan maar aan zijn kinderen.
In afwachting van een antwoord, maakt Pieter nu minstens een 'xwordpuzzle' per dag. Dat valt niet mee, want hij wil een hoge standaard en soms blijkt na lang werken een hoek niet aan te sluiten en moet hij weer alles omgooien. 'Ook is mijn bibliotheek hier niet voldoende voorzien met Nachslagewerke.'
'Verder heb ik nog f 1,50 aan 'n Haagsch papiertje verdient. Ik had n.l. in Panorama een middel gelezen om versche schroeivlekken te verwijderen door ze onmiddelijk met een gulden of rijksdaalder te bewrijven. Ik knipte dat uit, plakte het op een briefkaart aan de H.P. en schreef er onder: Maar wat doet men in de tweede helft van de maand? Resultaat, reeds 10 dagen later een postwissel die me 18 heele Escudo's opbrengt. Daar kan ik 10 doosjes bocht-sigaretten voor koopen, dus dat helpt alweer in de huishouding.'
Maar het zijn toch dure tijden, want tegen de keelpijn heeft Pieter zijn 'violet-stralen apparaat' laten repareren.* Dat kostte wel 50 escudos, 'Maar dat zou een dokter ook minstens gekocht hebben en hierin heb ik meer vertrouwen.' Verder is de w.c. emmer doorgeroest en moest die worden vervangen voor een zinken exemplaar en er moest een doos chocolade worden gekocht als verjaardagscadeau voor de dochter van huize Bernal, waar Pieter eens per week dineert. 'Zeer mede ten schikke' was men van het rijmpje dat Pieter erbij had gedaan:
'Friendships and chocolates - how ell they compare;
Too often they are but delusion and snare.
One seems to taste sweeter or better than others;
Unwrapping of foil we rest, for it bothers,
And when consumed they melt but too fast,
But are on the whole quite good while they last.'
Pieter vindt de foto van Frits met zijn kleine dochter, die 'bijna in de groote handen van haars vaders' verdwijnt, prachtig. Zijn zoon lijkt nog geen niet ouder te zijn geworden sinds hij 8 jaasr eerder Holland verliet.
'De twee rekels tusschen de boomwortels zien er ook opperbest uit. Dat is een stel waar jullie eerlang de handen vol mee zult krijgen. 
Frits heeft het verder duidelijk druk met vervanging van Van Zanen en bezoek uit Batavia. Helaas zijn er geen dagboeken meer opgestuurd. 
Katy heeft inmiddels als postadres 20 Earls fort Terrace.** Helaas geeft ze in haar brieven geen antwoorden op de vragen van haar vader. Maar het wordt uit haar schrijven wel duidelijk dat ze een afwisselend leventje leidt en veel met haar baas uitgaat. Helaas vindt ze het eten erg slecht, dus stelt vader voor dat ze bij de pensiondames maar vertelt dat ze op doktersvoorschrift een 'bepaalde levenswijze moet volgen.' 
Pieter hoopt dat ze intussen de mooie kust heeft bezocht en het museum en St. Patrick's Church (waar Jonathan Swift, de schrijver van Gullivers reizen 'dean' was). 
En daarmee moeten we het weer doen voor deze maand.

* Everay was een apparaat dat aan het begin van de 20ste eeuw werd gebruikt bij electrotherapie. 

** Op nummer 20 Ears Fort Terrace staat het Segrave house. Ik weet niet precies of dit een nieuwbouwpand is, of het rijtjeshuis ernaast. 63 Park Avenue, een eerder postadres van Katy, kan heel goed een pension zijn geweest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...