Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

woensdag 19 oktober 2022

Eind September 1931; dag boemelaars

Ik laat Sophie nog even aan het woord. Zij schrijft een brief aan PaMa - de ouders van haar schoondochter dus -. Het is ruim een jaar geleden dat deze trouwde met Frits en vervolgens naar Indië vertrok. Ook Adolf is het huis uit, zo weten en lezen we in deze brief die ik helemaal overneem. 
'Lieve liedjes
Het is vrijdagavond, Katy is vanmorgen naar London vertrokken, de Juffr. zit in haar eigen kamer vol aandacht over een boek gebogen. Piet is naar een vergadering en ik zit dus alleen en was ingedachte een poosje bij jullie in Parijs. Van jelui uit gaan mijn gedachten vanzelf naar Taloe, ik las vanmiddag in de N.R.Courant dat er een aardbeving was geweest in Sumatra West Z.W. Wij hebben dat allemaal meegemaakt en vanzelf moeten en zullen onze kinderen dat ook meemaken, maar een aangename gewaarwording is een aardbeving niet. Vanmorgen had ik het laatste epistel uit Taloe aan Katy meegegeven, en tot mijn schande vergeten er een woord bij te doen, daardoor nu dit briefje. Ik ruimde zoojuist mijn correspondentie op en kwam nog een brief van Tante Nella en van Adolf tegen die jelui s.v.p. wel aan de kinderen te Taloe willen meesturen met jelui brief. Hoe maken jullie het, Parijs schijnt voor jelui het stadje te zien [?], benieuwd hoelang jelui het volhouden. 
Katy was verrukt vanmorgen, het is aug. 30 's avonds en Adolf en Katy zullen elkaar al wel ontmoet hebben, uit de brief van Adolf zullen jullie zijn vreugde ook lezen. Weet je, Pa en Ma wat voor mij zoo'n rijksdom, zoo'n bezit is dat de vier kinderen die ik bezit zoo één zijn, in al de verschillende brieven kan je altijd lezen dat ze met alles aan elkaar denken, en zoo'n voorrecht dat die leve Els zich zoo heeft aangesloten, ze voelt net als Frits. Wat een heerlijke brieven weer en ook zijn de kiekjes duidelijker. Waar Els met Elly staat is bizonder goed, die Elly had ik me heel anders voorgesteld, haar gezicht vind ik oud, ik zou zeggen blasé maar daartegenover is onze Els een en al zon en wat een liefde straalt eruit dat gezichte. Ze is een schat.
Wat hebben die kinderen elkaar goed gevonden, want ook Frits straalt zuiver uit, hij ziet er goed uit en uit zijn brieven herken ik steeds onze Frits, de toekomst zal zijn lichaam ook wel doen uitzetten. Heerlijk dat ze zoo'n goede chef hebben. Ik vind Mevr. v. D. geen vrouw, ten minste uiterlijk en lichamelijk die van het leven veel meeneemt. Die foto die jullie maakten van ons vieren schijnt goed uitgevallen, ten minste volgens Adolf. Krijgen wij er ook eentje. De kieken van Katy waren minder mooi, jelui zult ze later ook wel zien. 
Nu dag boemelaars ik schei eruit. Steeds veel genoegen en veel liefs van Fie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...