Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. Het gaat hier om een deel van de geschieden

Mijn foto
Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Als schrijver van dit blog ben ik maar een doorgeefluik. De informatie komt van foto's en brieven van Pieter Deys (1880-1945), de vader van Katy (1904-1977) Frits (1906-1949) en Adolf (1908-1940). Pieter was getrouwd met Sophia Draaijer (1872-1932). Frits trouwde met Els Nelson (1908-2004). Zij kregen 4 kinderen, mijn vader Henk (1932-2023), Willem (1934? als baby overleden), Bob (1935) en Els (1937).

zondag 7 mei 2023

Augustus 1930; banjo lievio

Dit is in feite het allereerste bericht voor 'de oorsprong'van dit blog. Ik ben begonnen bij de eerste brieven die geschreven en uitgewisseld werden, vrijwel meteen na het huwelijk van Els en Frits op 10 augustus 1930. Direkt na de ceremonie en receptie vertrokken zij op huwelijksreis door Europa tot aan Genua, waar ze op de boot stapten naar Indië. Daar begon Frits aan zijn nieuwe carrière en zou hij, met een onderbreking van 9 maanden verlof, met zijn/zonder gezin 16 jaar blijven. 
Nu vond ik twee ansichtkaart die duidelijk op huwelijksreis is geschreven, 2 en 10 dagen na de inzegening. Frits schrijft allereerst vanuit Brusselnaar zijn familie in Rotterdam:
'Lieve Allemaal,
We maken 't best!! Om pm 6 uur passeerden we de grens. In R'dam verschillend evan V.M. en ook Heer en Mevrouw Lüning en V.T's. 't Weer is best. We hebben een niet te duur Hotelleke. Morgen meer. Veel liefs van overgelukkige Frits en Els.'
De kaart van de dag ernaar heb ik niet, maar dan:
'Plaats van herkomst duidelijk [hij doelt hier op het bijschrift bij de foto aan de ommezijde] 20/8/'30 
Lieve Allen,
Vanmiddago alhier gearriveero en bijna niet in staato zuiver Nederlandcha te scriba. Zijn per tram aan alle kanten deze reuze stad doorgeweest, gaan vanavond uit, (hebben net gegeten) en zullen morgen mooie kaarten koopen en schrijven.
Dag, banjo lievio van Fredro en Elisio.'

In dit blog is intussen al lang duidelijk geworden dat er voorafgaand aan het huwelijk al veel brieven, kaarten, plakboeken en allerhande documenten geschreven, verstuurd/uitgewisseld en gelukkig bewaard zijn gebleven. Er is in deze familiegeschiedenis duidelijk geen begin en eind; een rijk gevoel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1880-1945; Pieters cv 1893-1915

Het is weer eens tijd voor een update van de informatie rond Pieter Deys. Ik probeer zijn 'werkzame' leven op een rijtje te zetten e...